خرم‌آباد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه میزان خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی طی امسال، بیش از سه برابر سیلاب ۹۸ بوده است گفت: سهم لرستان از آب پشت سدهای کشور تنها نیم درصد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسفندیار حسنی مقدم در سخنانی با اشاره به میزان خسارت خشکسالی به حوزه کشاورزی لرستان اظهار داشت: خشکسالی موجب شد که ۷۰۰ هزار تن کاهش تولیدات را در این حوزه داشته باشیم.

خسارت خشکسالی ۳ برابر سیلاب بوده است

وی گفت: ارزش ریالی این میزان خسارت بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه میزان خسارت خشکسالی امسال بیش از سه برابر خسارت سیلاب سال ۹۸ به حوزه کشاورزی لرستان بوده است افزود: لرستان هم از سیلاب و هم از خشکسالی ضربه می‌خورد.

حسنی مقدم بیان داشت: علیرغم اینکه ما جز استان‌های پر بارش در کشور هستیم، آب مدیریت شده و برنامه ریزی شده فراوانی نداریم.

سهمی به اندازه نیم درصد از آب پشت سدها

وی با تاکید بر اینکه آب پشت سدهای لرستان کمتر از ۱۰۰ میلیون متر مکعب است تصریح کرد: این در حالیست که پشت سدهای کشور بالای ۵۰ میلیارد متر مکعب در سال آب ذخیره می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه ۱۱ درصد آب‌های کشور و همچنین پنج درصد اراضی کشور در لرستان وجود دارد ادامه داد: ۲.۲ درصد جمعیت کشور و ۱.۷ درصد مساحت کشور را داریم ولی سهم ما از سدسازی و آب پشت سدها کمتر از نیم درصد است.

مطالبه سدسازی و اجرای طرح‌های آبخیزداری

حسنی مقدم عنوان کرد: این باید به یک مطالبه شود که شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های لازم را در راستای اجرای طرح‌های آبخوان داری، آبخیزداری و همچنین سدسازی انجام دهند.

وی افزود: با تحقق این مطالبه می‌توان هم سیلاب را مدیریت کرد و هم خشکسالی را، در غیر این صورت هیچ تضمینی وجود ندارد که سال آبی جاری دچار سیلاب و دو سال آینده دچار خشکسالی نشویم.