استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه سیاست در دولت سیزدهم باید مقوم نظام اقتصادی باشد ،گفت: گام اول برای دولت جدید در عرضه اقتصادی، داشتن اطلاعات صحیح است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود درخشان صبح امروز در نشست «سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی» که با حضور جمعی از کارشناسان و اساتید اقتصاد در محل مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در حال برگزاری است، گفت: اقای رئیسی امید انقلاب اسلامی و مایه امید مردم انقلابی و در عین حال مایه نگرانی سلطه جویان غرب به ویژه آمریکا و خدمه آمریکا در اروپا هستند.

وی با اشاره به ضرورت مشخص شدن سیاست‌های راهبردی در دولت سیزدهم گفت: راهبرد با سیاست گذاری متفاوت است. سیاست گذاری تصمیم‌هایی است که در میدان گرفته می‌شود اما راهبرد نظر می‌کند به جریانی که میدان‌های متعدد برای تحقق ان جریان کلان در حال جنگ هستند. اگر هر میدانی در جنگ با سلطه جویان خوب عمل کند الزاماً به این معنا نیست که ما برنده جنگ خواهیم بود بلکه مبارزات میدانی باید در مسیر معینی انجام شود و هم افزا باشد و مارا به تحقق اهداف کلان در چهارچوب راهبردها برساند.

وی ادامه داد: خوشبختانه رهبر انقلاب نقشه کلی حرکت در سطح کلان را مدتهاست که بیان کرده اند. از این نظر چندان مشکلی در این حوزه نداریم. مشکل ما در بی توجهی به فرمایشات ایشان است. حضرت آقا فرمودند اساس گام دوم انقلاب داشتن روحیه انقلابی، تفکر انقلابی و عملکرد جهادی است. ما ساده از کنار این ها می‌گذریم و توجه نمی‌کنیم. شاید به دلیل اینکه اندیشمندان کشور آنگونه که باید این فرمایشات را باز نکردند. رهبری می‌گوید روحیه انقلابی، ایشان می‌توانست بگوید روحیه علمی. اما ایشان نفرمودند. یک تعبیر این است که ایشان اعتقادی به مسائل علمی ندارد در حالی که دنیا از علمی بودن صحبت می‌کند. به عقیده من این برداشت خطاست. رویکرد اسلامی در تنظیم امور مسلمین چه در حوزه اقتصاد چه فرهنگی چه اجتماعی، این رویکرد به معنای واقعی علمی است نه رویکرد لیبرال‌های نظام پول پرستی و سرمایه پرستی اصطلاحاً سرمایه داری! واژه علمی و تفکر علمی به جای تفکر انقلابی! واژه بسیار زیبایی است مانند لیبرالیسم که به معنای ازادی کلمه زیبایی است اما انچه که ما از ازادی می‌گوئیم به این معناست که سعدی بیان کرده است. من از آن روز که در بند توأم آزادم. ازادی لیبرال‌ها ازادی برای استعمار و چپاول و سلطه جویی بر کشورهای توسعه نیافته است. توسعه یافتگی خود ان ها چیزی جز تراکم ثروت نیست.

وی اظهار داشت: نظام اندیشه غربی در اقتصاد و سیاست و فرهنگ دقیقاً مبتنی بر سلیقه است. اقای رئیسی به درستی فرمودند سیاستهای ما در دولت سیزدهم سلیقه‌ای نیست یعنی سلیقه‌ای که غرب دارد در کار ما نیست. ازادی در کشور ما در اسارت و بندگی از کلام وحی بر می‌آید. لیبرالیسم غرب سلیقه‌ای است زیرا به دنبال منافع شخصی افراد چون نخست وزیر و رئیس جمهور به وجود امده است. بنابراین وقتی می‌گوئیم روحیه انقلابی یعنی روحیه اسلامی زیرا اسلام دین انقلاب است علیه سلطه جویان.

درخشان ادامه داد: در این سیستم اگر بخواهیم به اسلام عمل کنیم باید افراد لیبرالیسم تعلیم دیده در غرب بیاوریم؟ حضرت امام فرمودند شیاطین تعلیم دیده. آمریکا شیطان تعلیم دیده اکبر است. با عملکرد علمی و عقلایی خود می‌خواهند ریشه اسلام را همانند ریشه‌های مسیحیت بزنند. بنابراین مدیر میدانی لازم است اما اقای رئیس جمهور باید مدیر مدیران میدانی باشد تا بتواند مدیران دیگر را در جهت راهبرد اصلی مدیریت کند.
مادر جنگ تمام عیار هستیم.

وی تصریح کرد: برجام این جنگ را تمام نمی‌کرد زیرا این جنگ تا نابودی عقاید ما ادامه داشت.

درخشان در ادامه تصریح کرد: کینز پدر اقتصاد جدید می‌گوید ما غیر اخلاقی بودیم، هستیم و خواهیم بود. کینز مظهر فساد اخلاقی بود.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: رویکرد اسلامی به سیاست‌های اقتصادی، رویکرد کل نگری است. زیرا اسلام دین زندگی بشریت در همه ابعاد است. اسلام برای حل مسائل افراد نیست بلکه برای کل تاریخ است. برهمین اساس، سیاست‌های اقتصادی در دولت سیزدهم باید رویکرد کل نگری داشته باشد. جزئیات هم باید خوب عمل کنند؛ مثلاً باید وزرا مطلع باشند که در میدان جنگ هستند. ما نیاز به هماهنگی در سطح کلان داریم. یعنی انچه در سیاست انجام می‌دهیم مقوم نظام اقتصادی و فرهنگی باشد. در برخورد سیاسی با جهان موجب تضعیف فرهنگ اسلام نشویم؛ مانند دولت‌های قبلی که فقط تضعیف روحیه کردند صرفاً به دلیل ارتباط با کدخدا.

وی ادامه داد: اقای رئیس جمهور منتخب باید از رئیس کل بانک مرکزی سوال کند که آیا سیستم بانکی ما مقوم نظام سیاسی ما هست یا خیر! آن رئیس بانک مرکزی که نداند سیاست‌های پولی تضعیف کننده یا مقوم نظام ولایت است صرفاً موجب بحران می‌شود. مهم است که این رئیس طبق دانسته‌های اقتصادی عمل کند اما باید در نظر داشته باشد که تصمیمات او چه تأثیری بر کل نظام دارد.

درخشان تصریح کرد: مهمترین معیار تنظیم امور در دولت سیزدهم این است که مدیران میدانی تصمیماتشان با توجه به تأثیر در سطح کلان باشد.

وی گفت: اقای رئیسی گفته اند که در سال یک میلیون مسکن می‌سازند اما آیا به ایشان گزارش داده اند که این کار برای تولید گچ و سیمان و تأمین اب و برق منازل چه میزان انرژی می‌برد؟ گام اول برای دولت سیزدهم داشتن اطلاعات صحیح است.