سمنان- نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد همزمان با دومین آدینه مرداد ماه ۱۴۰۰ سامانه کم فشار بارشی همراه با وزش شدید باد و گرد و خاک در استان سمنان مستقر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که همزمان با دومین آدینه مرداد ماه ۱۴۰۰ شرایط جوی استان در بخش‌های شمالی دست‌خوش تغییر شده است. در شرق شامل میامی و شاهرود و همچنین بخش‌هایی از دامغان و در غرب استان شهرستان‌های سرخه و مهدی‌شهر شاهد استقرار سامانه کم فشار بارش‌زا هستند.

استقرار این سامانه احتمال بارش پراکنده را در ارتفاعات شمالی استان سمنان افزون کرده است اما در برخی دیگر نقاط استان مانند ایوان کی، گرمسار، آرادان و حتی سمنان در سه روز آتی شاهد وزش باد، گرد و خاک و همچنین آسمان نیمه ابری همراه با افزایش ابرها را خواهیم داشت.

آسمان نیمه ابری در میامی

آسمان میامی و رضوان ابری است و احتمال بارش باران در ارتفاعات شمال شرقی استان سمنان بیش از دیگر نقاط است همچنین در مهدی شهر نیز احتمال بارش باران وجود دارد اما در بقیه مناطق آسمان نیمه ابری خواهد بود و شاهد وزش باد و بعضاً غبار هستیم این شرایط تا روز یکشنبه تداوم خواهد داشت.

هم اکنون آسمان مرکز استان صاف همراه با وزش باد است هواشناسی اعلام کرده که آسمان سمنان قسمتی ابری تا نیمه ابری در بعد از ظهر فردا (شنبه) وزش باد خواهد بود و بیشینه و کمینه دمای هوا برای امروز و فردا به صورت مشابه ۳۴ و ۲۵ درجه بالای صفر است که در ۴۸ ساعت آتی نیز بدون تغییر می‌ماند.

شاهرود آسمان صافی دارد اما در ارتفاعات شمال این شهرستان ابرها استقرار دارند روز گذشته نیز بارش باران در ابر و اولنگ سبب شد تا گردشگران با مشکلات روبرو شوند از روز قبل در شاهرود شاهد کاهش محسوس دما بوده‌ایم و هم اکنون دماسنج‌ها عدد ۱۹ را نشان می‌دهند. بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود ۲۹ و ۱۸ درجه بالای صفر است احتمال بارش باران از امروز تا یکشنبه در این شهرستان وجود دارد. پیش بینی هواشناسی برای ۲۴ ساعت آینده دیار شاهوار آسمان صاف تا نیمه ابری در بعد از ظهر (فردا) وزش باد خواهد بود.

وزش باد در گرمسار و دامغان

دامغانی‌ها هم وزش باد را از روز گذشته تجربه کرده‌اند و این شرایط تا فردا هم ادامه خواهد داشت بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان به ترتیب ۳۰ و۲۰ درجه بالای صفر است و پیش بینی هواشناسی وزش باد، افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده خواهد بود این شرایط تا یکشنبه تداوم خواهد داشت اما از گرمای هوا به صورت محسوس کاسته نمی‌شود.

در میامی و رضوان هم افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده طی ۲۴ ساعت آتی پیش بینی شده است بیشینه و کمینه دمای هوای میامی و رضوان به ترتیب ۲۹ و ۱۸ همچنین ۱۹ و ۱۳ درجه بالای صفر است که نشان می‌دهد رضوان (کالپوش) سردترین بخش استان سمنان طی هفته آتی خواهد بود.

گرمسار نیز وزش باد و گرد و خاک را تجربه می‌کند برای این شهرستان نیز آسمان نیمه ابری پیش بینی شده است بیشینه و کمینه دمای هوای امروز گرمسار ۳۵ و ۲۵ درجه بالای صفر گزارش شده است همچنین در سامانه هواشناسی برای ۲۴ ساعت آینده این شهرستان آمده است: آسمان قسمتی ابری تا نیمه ابری در بعد از ظهر همراه با وزش باد و غبار؛ که نشان می‌دهد گرمسار هفته‌ای آرام را سپری خواهد کرد.

کاهش دما در ییلاقات

در نهایت باید گفت آسمان اغلب نقاط استان سمنان طی ۲۴ ساعت آتی نیمه ابری خواهد شد و در برخی ارتفاعات شاهد رگبار پراکنده باران نیز خواهیم بود. وزش باد و غبار دیگر پدیده قابل ذکر هواشناسی برای استان سمنان در نخستین روز هفته آینده است.

پدیده دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد کاهش محسوس دما در ارتفاعات شمالی استان سمنان به خصوص ییلاقات شمال میامی، دامغان و شاهرود و حتی مهدی شهر است که از روز پنجشنبه این کاهش دما آغاز و تا کنون ادامه داشته است لذا گردشگرانی که قصد حضور در ییلاقات استان سمنان را دارند می‌بایست نسبت به همراه داشتن لباس گرم و البته احتمال بارش باران و لغزندگی محورهای فرعی و خاکی دقت نظر داشته باشند.

سرمای غافلگیر کننده هوا در کالپوش، نردین در شهرستان میامی و اولنگ و جنگل ابر شاهرود روز گذشته باعث دردسر گردشگرانی شد که قصد داشتند تا از تعطیلات عید غدیر برای حضور در ییلاقات شمال شرقی استان سمنان استفاده کنند.