وزیر امورخارجه روسیه از احتمال توافق واشنگتن و مسکو درباره طرح جنجالی استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپای اروپای شرقی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شینهوا، "سرگئی لاوروف"، دیشب در جلسه ای با "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه این سخنان را اظهار داشت. روز گذشته گروهی کارشناسی از مقامهای دو کشورمذاکرات دوروزه ای را در واشنگتن درباره سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی آغاز کردند.

"سرگی کیسلیاک"، معاون وزیر امورخارجه روسیه ریاست هیئت روسی را برعهده دارد و کارشناسانی از وزرات خانه های دفاع دو کشور نیز در مذاکرات حضور دارند. این نشست بر اساس توافق "جرج بوش" و "ولادیمیر پوتین" رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در اجلاس اخیرشان تشکیل می شود. پوتین به بوش پیشنهاد داده بود که به جای استقرار سامانه دفاع موشکی در شرق اروپا از ایستگاه راداری آذربایجان استفاده کند و بوش این پیشنهاد را جالب توصیف کرد.

لاوروف هفته گذشته گفته بود که گروه کارشناسی مزبور به تحلیل تهدیدهای ناشی از توسعه موشکی خواهند پرداخت. وی دیروز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات گروه کارشناسی به اجرای پیشنهاد پوتین منجر شود گرچه وی اذعان کرد این امربستگی به مشارکت فعال سایر طرف ها و اعضای شورای روسیه- ناتو دارد.

"آنتونی آنتونوف"، معاون امور امنیتی و خلع سلاح وزارت امورخارجه روسیه گفت: روسیه به خطر ایران اعتقاد ندارد. ایران نمی تواند در آینده نزدیک موشک قاره پیما بسازد. با کمک ایستگاه راداری (آذربایجان) می توانیم با صد درصد اطمینان برنامه موشکی ایران را در صورت شروع آن از همان ابتدا رهگیری کنیم.

آمریکا ادعا می کند سامانه سپر موشکی شرق اروپا را با هدف مقابله با تهدیدهای ایران و کره شمالی برپا می کند. اما روسیه با رد این ادعا گفته است که موشک های ایران به خاک اروپا نمی رسند و هدف از این سامانه، تحت نظر گرفتن روسیه است.