کرمانشاه- با وجود تاکید اداره کل امور مالیاتی استان کرمانشاه بر استفاده پزشکان از دستگاه کارت‌خوان در مطب پزشکی، اما برخی از این اقدام خودداری می کنند که سبب مشکلاتی برای بیماران شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-زهرا السادات کشمیری: یکی از قشرهایی که همه مردم از بدو تولد تا لحظه مرگ با آن سر و کار دارند مباحث پزشکی و طبابت است که در واقع ماهیت این شغل که به واسطه امید بخشیدن به زندگی‌هایی که شاید تمام شده قلمداد شوند، جایگاهی بهشتی است.

برخی از وارد شدگان به این شغل بدون در نظر گرفتن جنبه معنوی این جایگاه والا، نگاهی مادی به مساله طبابت دارند و از آنجا که این شغل یکی از شغل‌های پر درآمد در ایران به حساب می‌آید همیشه مورد توجه مردم است.

نگاه مادی و اقتصادی برخی پزشکان به خودی خود برای مردم آسیب و ضرری ندارد، زیرا ما معتقدیم که پزشکان بر اساس سوگندی که در راه پزشکی یاد کرده‌اند هرگز نگاه علمی خود را کنار نخواهند گذاشت؛ اما با ورود این نگاه به مسائل حاشیه‌ای پزشکی، مشکلاتی برای مراجعین و بیمارانی به وجود می‌آید که رنج بیماری از یاد بیمار رفته و به دنبال راهی برای حل رنج نگاه مادی پزشکان متخلف است.

سال‌ها است که در سیستم پولی کشور به بهانه امنیت بالا، مشکلات بهداشتی، هزینه بر بودن چاپ اسکناس و… کارت‌خوان ها جای پول نقد را گرفته و بسیاری از معاملات خورد و کلان از این طریق صورت می‌گیرد.

این روش به جز محاسنی که ذکر شد ویژگی‌های خوب دیگری همچون جمع آوری اطلاعات مالی و ایجاد بانک اطلاعاتی گردش مالی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی را دارد.

از سال ۹۸ که با هدف رفاه بیماران و جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان برای نخستین بار استفاده از دستگاه کارت‌خوان در مطب پزشکان اجباری شد نزدیک به ۲ سال می‌گذرد اما همچنان بیماران مراجعه کننده به مطب برخی از پزشکان با مشکل عدم ارائه کارت‌خوان در مطب‌های پزشکی رو به رو هستند.

مشاهدات عینی خبرنگار مهر از برخی مطب‌های پزشکی حکایت از دور زدن بخشنامه استفاده اجباری از کارت‌خوان و جایگزینی اجبار به پرداخت پول نقد و یا انتقال کارت به کارت مبلغ ویزیت یا سایر هزینه‌های درمانی را دارد.

از کنار فرار مالیاتی این پزشکان و ضایع شدن حق دیگر همکارانشان که بشود گذشت از مشقت و سختی که بیمار در تهیه پول نقد یا انتقال کارت به کارت متحمل می‌شود نمی‌شود گذشت.

خبرنگار مهر که با هدف تهیه گزارش در این خصوص به خیابان پارکینگ شهرداری کرمانشاه محل تجمع اکثر پزشکان کرمانشاه مراجعه کرده است به مریضی بر می‌خورد که با پای گچ گرفته به دنبال دستگاه خودپرداز برای تهیه پول نقد است.

سیروس مرادی، بیمار مراجعه کننده به مطب یکی از پزشکان ارتوپدی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بدون همراه و با این حال بد و پای گچ گرفته برای پرداخت ویزیت دکتر به بهانه خرابی کارت‌خوان مجبورم از داروخانه جنب مطب کارت بکشم.

وی با گلایه از عدم نظارت بر این اقدام پزشکان، گفت: برخی از پزشکان احوال مریض برایشان مهم نیست و فقط پول را می‌شناسند و برایشان مهم نیست در راه درمان درد مریض دوچندان شود.

مریم علی‌پناهی که ماه‌های آخر بارداری را سپری می‌کرد مقابل دستگاه خودپرداز بانکی در محوطه پزشکان کرمانشاه روی جدول کنار خیابان نشسته بود و نفس نفس می‌زد، این خانم کرمانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با وجود اینکه ماه‌های آخر بارداری را پشت سر می‌گذارم، به پزشک زنان مراجعه کردم که منشی مطب گفت کارت‌خوان قطع است و پول نقد باید بدهید و دنبال دستگاه خودپرداز روانه خیابان شده‌ام.

وی با انتقاد از نگاه غیرانسانی برخی پزشکان در حل مشکل کارت‌خوان مطب‌های پزشکی، گفت: برای آزمایش به صورت ماهیانه به این پزشک مراجعه می‌کردم، اما هر بار بعد از تعدادی پذیرش به بهانه قطع ارتباط دستگاه کارت‌خوان جمع می‌شد و بقیه بیماران باید پول نقد پرداخت می‌کردند و این مشکل این بار برای من اتفاق افتاد که اصلاً خوشایند نیست و با شرایط فوق حساس من در ماه‌های پایانی بارداری و شرایط حاکم کرونایی نمی‌دانم این پزشک چه جواب و توجیهی برای کارش دارد.

همه پزشکان ملزم به استفاده از دستگاه کارت‌خوان هستند

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: براساس توافقات انجام شده بانک مرکزی تراکنش‌های بانکی پزشکان از دستگاه‌های کارت‌خوان مطب را در اختیار مجموعه مالیاتی قرار داده و بر این اساس درآمد پزشکان محاسبه و مالیات از آنها اخذ می‌شود.

عزیزاله عباس پور ادامه داد: اگر پزشکان به غیر از تراکنش‌های بانکی درآمد دیگری داشته باشند و آن را گزارش نکرده باشند در صورت اثبات شامل جریمه خواهند شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه تصریح کرد: طی بخشنامه‌ای به همه پزشکان تاکید شده که باید در مطب‌های خود از کارت‌خوان استفاده کنند که این مساله به غیر از محاسبه مالیاتی یک وظیفه انسانی در راستای رفاه حال بیماران به حساب می‌آید.

عباس پور خاطرنشان کرد: عدم استفاده پزشکان از دستگاه کارت‌خوان در مطب پزشکی تخلف است و در صورت مشاهده یا گزارش با آن برخورد می‌شود که قانون برای این مساله علاوه بر جریمه برخورد از طریق پلیس قضائی نیز تعریف کرده و جرایم سنگینی در انتظار متخلفان است.

وی ادامه داد: طی بازرسی‌هایی که انجام داده‌ایم به چندین مورد تخلف در عدم استفاده از دستگاه کارت‌خوان برخوردیم و پرونده این موارد برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی‌صلاح شده‌اند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عدم استفاده از دستگاه کارت‌خوان در مطب‌های پزشکی مراتب را به شماره پیامکی ۳۰۰۰۸۳۰۴۴۰ و سامانه تلفنی ۱۵۲۶ گزارش بدهند.