مشهد ـ امام جمعه مشهد مقدس گفت: وقتی دولت مردمی تشکیل شده و می‌خواهد مشکلات را حل کند، مردم نیز با همه قدرت به او کمک کنند تا موفق شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نمازجمعه مشهد مقدس با اشاره به همزمانی تنفیذ دوره جدید ریاست جمهوری با ایام نزول آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه ولایت و سوره هل اتی، اظهار کرد: تنفیذ ریاست جمهوری به وسیله مقام معظم رهبری در این ایام صورت گرفت که امیدواریم برکات این آیات شریفه و این جریانات ولایی اهل‌البیت در توفیق دولت جدید مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه در حکم تنفیذ رهبر معظم انقلاب برای رئیس جمهور جدید، یک نکته وجود داشت، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب برای آقای رئیس جمهور دو شاخصه «علم» و «تقوا» را بیان فرمودند که تأیید این دو شاخصه برای مردم اطمینان ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور باتقوا، وعده بی‌عمل نمی‌دهد

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره مشروعیت ریاست جمهوری به وسیله تنفیذ مقام معظم رهبری به‌عنوان حجت امام زمان (علیه‌السلام)، خاطرنشان کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب در حکم این مشروعیت دو شاخصه علم و تقوا را بیان می‌کنند، یعنی این آقای رئیس جمهور «عالم» است، درد و درمان مردم را می‌داند و از طرف دیگر با تقوا است و انسان با تقوا، به مردم تعهدی نمی‌دهد که در مقام اجرا به آن عمل نکند.

وی افزود: برای آدم با تقوا و پرهیزکاری که در رأس مدیریت یک کشور حضور دارد، مطامع نفسانی مطرح نیست بلکه اخلاص در خدمت به خدا و مردم برای او مطرح است، اگر در خدماتش نسبت به دین و مردم اخلاص نداشته باشد، تقوا ندارد.

آیت‌الله علم‌الهدی به دو نکته امیدبخش در سخنان رئیس جمهور اشاره و تصریح کرد: ایشان رسالت اجرایی خود را «ایجاد تحول» بیان کرد. آدم بااخلاص و باتقوایی که رسالت اصلی خود را ایجاد تحول بیان می‌کند، یعنی تمام عوامل عقب‌افتادگی و فشار معیشت مردم را از بین می‌برد.

همراهی مردم، عامل موفقیت دولت

وی با تأکید بر این‌که از بین بردن همه ندانم‌کاری‌ها، نتوانستن‌ها و ضعف‌های مدیریتی بدنه اجرایی کشور در ایجاد تحول تعریف می‌شود، بیان کرد: نکته دومی که در بیان رئیس جمهور بود، تصریح بر بررسی و تحقیق مشکلات و دستیابی به راه‌حل مشکلات با مشورت نخبگان و کارشناسان بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، امداد الهی و همراهی مردم را دو عامل موفقیت دولت جدید دانست و تصریح کرد: همه این برنامه‌ها و خواستن‌ها با کمک، تأیید و امداد الهی شدنی است، تعبیر «ما از تبار ما می‌توانیم هستیم» در واقع یادگار کلام امام است که فرمودند «ما می‌توانیم چون به خدا معتقد و متکی هستیم».

وی اضافه کرد: ضعیف‌ترین افراد این ملت می‌توانند قوی‌ترین کمک‌ها را به دستگاه اجرایی با اخلاص داشته باشند، وقتی دولتی مردمی تشکیل شده و می‌خواهد مشکلات را حل کند، شما نیز با همه قدرت به او کمک کنید تا موفق شود.

خطر کرونا کاملأ جدی است

آیت‌الله علم‌الهدی به شرایط بد کرونایی در مشهد و استان اشاره و بیان کرد: مسئله کرونا با شیوع ویروس جدید، یک مسئله کاملأ جدی هست، وضعیت در مشهد، تهران و بسیاری شهرهای کشور خوب نیست و فشار بیماران کرونایی آنقدر زیاد است که امکانات درمانی این شهر رو به اتمام است.

امام جمعه مشهد مقدس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن را دو عامل مؤثر در مقابله و ریشه‌کنی ویروس کرونا دانست و افزود: ماسک بزنید، یک عده با ماسک نزدن اظهار قدرت می‌کنند، قدرت در برابر کی و در برابر چی؟ فاصله‌های اجتماعی را نیز هم در نشست‌های خصوصی و خانوادگی و هم در نشست‌های عمومی رعایت کنید، مسئله این ویروس قطعی است.

وی با بیان اینکه خیلی از افرادی که فکر می‌کردند چنین چیزی وجود ندارد، یا روی تخت بیمارستان هستند و یا فوت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی با همه قدرت، پروتکل‌ها را در اجرای برنامه‌ها به طور دقیق اعمال می‌کند اما متأسفانه عده‌ای در فضای حرم بی‌ماسک هستند و این درست نیست.

لزوم رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن

آیت‌الله علم‌الهدی، بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی را دارای مسئولیت شرعی دانست و گفت: کسانی که در جمعیت حرم ماسک نزنند و به خیال خودشان نیمه‌های شب دعا و زیارت می‌خوانند، اشتباه می‌کنند، این مسئولیت شرعی دارد که اگر شما باعث انتقال ویروس به مسلمانی بشوید و او تا مرز مرگ پیش برود، برای یک شب تب کردن او جوابی ندارید.

وی به مسئله واکسن و لزوم توجه مردم به تزریق آن اشاره و بیان کرد: مراکز واکسیناسیون راه‌اندازی و اخیرأ نیز مقرر شد بسیج جامعه پزشکی با تمام قدرت در داخل مساجد مسئله واکسیناسیون را اجرا کند اما یک عده خیال می‌کنند مقاومت این است که واکسن نزنند، این واکسن درمان است، آدم از درمان درد نباید سرپیچی کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: نباید از درمان قطعی که جلوی این بیماری را می‌گیرد، تخلف کرد، سرپیچی از این درمان و مبتلا کردن خود و دیگران با کدام عقل و دین‌داری درست درمی‌آید؟ ویروس شامل حال همه می‌شود، هم آدم خوب و هم آدم بد، خود ائمه نیز از بیماری اجتناب می‌کردند، این درست نیست شما اجتناب نکنید و خودتان را به امام رضا (ع) وا بگذارید.