شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران با طراحی برنامه آموزشی دکتری تخصصی علوم داده ها در پزشکی و شیوه نامه داوری، تصویب و حمایت از طرح های توسعه در آموزش موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، ششمین جلسه شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور اعضای جلسه به صورت مجازی تشکیل شد.

تاسیس مرکز آموزشی و پژوهشی زیست مواد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران

دکتر حریریان سرپرست گروه زیست مواد دانشکده داروسازی تاریخچه ای از تاسیس رشته زیست مواد مطرح کرد و در خصوص کاربرد این رشته در علوم پزشکی گفت: زیست مواد، ماده ای غیر زنده است و با ایجاد تداخل با سیستم بیولوژیک برای درمان و تشخیص در پزشکی و داروسازی به کار برده می شود و به منظور درمان، ترمیم، بازساخت و یا جایگزین در بدن انسان مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر قنبری مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و رئیس دانشکده فناوری ها نیز یادآور شد: تاسیس این انستیتو با محوریت نانو است و افرادی به عنوان استاد همکار گروه اداره این رشته را برعهده خواهند داشت.

قنبری افزود: با توجه به تفاهم نامه موجود بین دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران امکان پذیرش دانشجو در 2 دوره با معرفی مرکز سنجش آموزش پزشکی مهیا شده است و در این مرحله به منظور ادامه کار نیازمند دریافت مجوز از شورای گسترش وزارت بهداشت است.

وی همچنین هدف از تاسیس این انستیتو را استفاده از امکانات دو دانشگاه به صورت کاربردی عنوان کرد.

پس از بحث و تبادل نظر بین اعضای حاضر در جلسه مقرر شد این درخواست با نظر موافق به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه جهت ادامه مسیر ارسال شود.

برنامه آموزشی و فرم ویژه ضرورت سنجی دوره دکتری تخصصی علوم داده ها در پزشکی

دکتر مقصودیان عضو هیات علمی دانشکده فناوری های نوین پزشکی نیز در خصوص data science توضیحاتی را ارائه کرد و این رشته را کمک کننده برای گروه ها و دپارتمان های دیگر دانشکده ها دانست.

وی در این خصوص اظهار داشت: علم داده ها، علمی میان رشته ای با تمرکز بر برنامه نویسی است که با استفاده از روش ها، فرآیندها، الگوریتم ها و سیستم های علمی برای استخراج داده های ساختار یافته، نیمه ساختاریافته و بدون ساختار و با سایزهای حجیم استفاده می شود.

مقصودیان با بیان اینکه دانشجویان به صورت کاربردی با حیطه ای که داده های مورد نظر از آن تغذیه می شود آشنایی پیدا می کند گفت: امکان توسعه گرایشی از بین رشته های پزشکی، بهداشت و علوم و یا ترکیبی از آنها برای دانشجو فراهم شده است و رسالت این رشته تربیت دانش آموختگانی توانمند و حساس به سلامت جامعه است.

پس از اظهار نظر اعضای جلسه با کلیات این برنامه موافقت و مقرر شد جهت طرح در شورای مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه ارسال شود.

شیوه نامه داوری، تصویب و حمایت از طرح های توسعه در آموزش

دکتر مافی نژاد مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شیوه نامه داوری، تصویب و حمایت از طرح های توسعه در آموزش را ارائه و تحلیل کرد.

مافی نژاد گفت: ارتقا کیفیت آموزش علوم پزشکی و پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه مستلزم تحول و نوآری در نظام آموزش علوم پزشکی کشور است. در راستای ارتقا کیفیت آموزش علوم پزشکی ضروری است دانشگاه از طریق سیاستگذاری های مشخص در حوزه ارائه طرح های توسعه ای مبتنی بر مشکلات و چالش های آموزش موجود در دانشگاه اقدام کنند.

وی ادامه داد: برای یافتن روش های مناسب اجرای تغییرات مورد نظر وجود سازو کارهای مشخص الزامی است و این شیوه نامه با هدف شفاف سازی مراحل بررسی و داوری طرح های نوآورانه و توسعه ای و همچنین ارائه برنامه های حمایتی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای انجام طرح های توسعه ای در آموزش تدوین شده است.

شیوه نامه داوری، تصویب و حمایت از طرح های توسعه در آموزش در این جلسه مصوب شد.