اصفهان- عضوکمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: با اجرایی شدن طرح جامع مدیریت شهری حکم وزیر کشور در انتخاب شهردار مورد نیاز نیست و اعضای شورای شهر و روستاها حکم شهردار را نهایی می‌کنند.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص تغییر قانون انتخاب شهردار کلان‌شهرها اظهار داشت: طرح مدیریت جامع شهری که در کمیسیون بررسی و اکنون در نوبت صحن علنی مجلس قرار گرفته، گفته شده که منتخبان اعضای شورای شهر اگر شهرداری را انتخاب کردند دیگر مورد تأیید است و وزارت کشور نمی‌تواند منتخب مردم را محدود کند.

وی ادامه داد: وزیر کشور در تهران چگونه می‌تواند در انتخاب شهردار یک شهر کوچک و بزرگ اظهار نظر و تصمیم‌گیری کند و در نتیجه وزیر کشور باید در این امر حذف شود.

اجرای طرح مدیریت جامع شهری و حکم نهایی شهردار

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه در طرح مدیریت جامع شهری حکم وزیر کشور در انتخاب شهردار مورد نیاز نیست، گفت: با تأیید و اجرایی شدن این طرح اعضای شورای شهر و روستاها می‌توانند حکم شهردار را نهایی کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا نبود قانون منجر به زد و بند سیاسی نمی‌شود، گفت: باید دستگاه‌های نظارتی بر این موضوع ورود کنند و در صورت مشاهده تخلف به دستگاه قضائی و دادستان گزارش دهند.

ممانعت از زد و بند شورای شهر در کمیسیون مربوطه

ابوترابی با بیان اینکه شهردار منتخب بعد از تأیید حکم باید در کمیسیون مربوطه متشکل از رئیس دادگستری، فرماندار و یک نفر از اعضای شورای عالی شهرستان حضور و مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در این کمیسیون از این زد و بندهای سیاسی جلوگیری می‌کند و در صورت مشاهده تخلف مانع حکم شهردار می‌شوند.

وی در خصوص غیرمرتبط بودن رشته تحصیلی شهردار معتقد است که این موضوع چندان اهمیتی ندارد و در واقع توان اجرایی و تشخیص منتخبان مردم در گزینش شهردار اهمیت بیشتری دارد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خاطر نشان کرد: برای تائید شهردار از سوی وزیر کشور در واقع یک شیوه نامه تنظیم شد که بعد از آن وزیر کشور به معاون خود تفویض اختیار داد وحتی همین شیوه نامه سه بار اصلاح شده است. بنابراین با طرح جامع مدیریت شهری دیگربا این معضلات مواجه نخواهیم شد.