همزمان با پیشروی های طالبان، «بایدن» از سیاست خروج نظامیان این کشور از افغانستان دفاع کرد در حالی که «ترامپ» وی را به عدم پیروی از برنامه دولت قبلی و فرار از افغانستان متهم می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آکسیوس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از ایده خروج نظامیان این کشور از افغانستان، دفاع کرد. وی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور را بابت قدرتمند کردن گروه طالبان و رها کردن آنها در قوی ترین وضعیت نظامی شان از سال ۲۰۰۱، مقصر دانست. ترامپ نیز در پاسخ، بایدن را بابت شرایط پیش آمده فعلی در افغانستان سرزنش کرد.

بایدن در همین رابطه با اشاره به اینکه وی باید انتخاب می کرده است و این جنگ را به رئیس جمهور پنجم (از زمان آغاز مداخله نظامی آمریکا در افغانستان) منتقل نمی کند، مدعی شد: وقتی که من رئیس جمهور شدم، با یک انتخاب مواجه بودم. توافق (آمریکا با طالبان) را با یک تمدید کوتاه مدت جهت خروج امن نیروهایمان و نیروهای متحدانمان دنبال کنم و یا حضورمان (در افغانستان) را شدت ببخشم و نظامیان آمریکایی بیشتری را برای نبرد مجدد در درگیری های داخلی یک کشور دیگر، بفرستم.

وی در ادامه ادعایش افزود: چه یک سال بیشتر و چه پنج سال. چنانچه ارتش افغانستان نمی تواند یا نتواند از کشورش محافظت کند، حضور نظامی آمریکا تغییری ایجاد نمی کند. حضور بدون پایان آمریکا در میان درگیری های داخلی کشوری دیگر، برای من قابل قبول نبود.

ترامپ نیز سپس در ایمیلی در پاسخ به این اظهارات بایدن گفت که رئیس جمهور فعلی آمریکا به جای اینکه برنامه ای را که دولت ترامپ برایش به جای گذاشته بود، دنبال کند؛ از افغانستان فرار کرده است. وی توضیحات بیشتری درباره برنامه ادعایی اش ارائه نکرد.

ترامپ در این باره مدعی شد: چه آبروریزی خواهد بود وقتی که طالبان پرچمش را بر فراز ساختمان سفارت آمریکا در کابل به اهتزاز دربیاورد. این شکستی کامل به خاطر ضعف، بی‌کفایتی و عدم انسجام راهبردی مطلق است.

دعوای زرگری بایدن و ترامپ در حالی صورت می گیرد که حضور ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان دستاوردی جز هرج و مرج در این کشور به همراه نداشته است و به همین ترتیب خروج غیر مسئولانه آنها از افغانستان نیز میراثی جز آشفتگی اوضاع و کشمکش داخلی بین نیروهای طالبان و دولت افغانستان بر جای نگذاشته است.

همه اینها در حالی است که منابع خبری از ورود طالبان به شهر کابل پایتخت افغانستان خبر می دهند. به غیر از یکی دو ولایت، تمامی ولایات در افغانستان به تصرف طالبان در آمده است.