اصفهان- اظهارات تند یکی از مداحان نسبتاً بنام اصفهان در مراسم عزاداری در گذر فرهنگی چهارباغ عباسی اصفهان واکنش‌های زیادی را از سوی جامعه فرهنگی و مذهبی این شهر به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: «اینجا قرار بود محل آرامش باشد… نباید محلی برای برگزاری کنسرت و رقص حاجی فیروزها در ابتدای سال شود اما قرار هم نیست که گفته شود هیئت هم در وسط چهارباغ برگزار نشود. اصلاً حق نداریم که قیاس کنیم. این دو به قول طلبه‌ها قیاس مع‌الفارق است. فهم و درک شما نمی‌رسد و ادب ندارید که می‌گوئید اینجا هیئت و مراسم محرم برگزار نشود، چون در دستگاه امام حسین (ع) بزرگ نشده‌اید و تربیت خانوادگی ندارید به خودتان اجازه می‌دهید که کنسرت و موسیقی را با عزای اباعبدالله قیاس کنید. البته شما مذهبی‌ها زمانی که چهارباغ عباسی را خالی می‌کنید و اجازه می‌دهید هر شخصی با هر پوششی که خواست، هر فضایی را ایجاد کند، باعث می‌شوید اینگونه با خواندن یک دهن روضه به برخی‌ها زور بیاید. می‌خواهی آب میوه بخری، بستنی بخوری، لباس بخری بیا در چهارباغ این کار را بکن و بگذارید مذهبی‌ها وسط چهارباغ دیده شوند. هرچقدر که مذهبی‌ها وچادری‌ها به چهارباغ عباسی نیایند باعث می‌شود زمانی که شما را در یک دهه اینجا ببینند به آنها فشار بیاید. ما عرصه را خالی کردیم. صدای یا حسین (ع) هر دردی را دوا می‌کند و برخی این موضوع را متوجه نمی‌شوند و می‌گویند صدای یا حسین (ع) مخل آرامش است. اگر دفعه دیگر حرف گنده‌تر از دهن خود بزنند اسمشان را فاش می‌کنم و مطمئن باشند که بلایی سرشان خواهد آمد. این یک تهدید است.»

اینها بخشی از اظهارات یکی از مداحان نسبتاً مشهور اصفهان است که در مراسم عزای سیدالشهدا و در گذر فرهنگی چهارباغ عباسی خطاب به برخی از مسئولان اصفهان گفته است؛ اظهاراتی که پس از انتشار در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را از سوی همه اقشار جامعه و به ویژه قشر فرهیخته و مذهبی به همراه داشت.

این ادبیات خلاف منش و آئین مسلمانی است

یکی از بانوان فرهنگی شهر اصفهان در واکنش به این موضوع در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته است «بارها و بارها با دوستان چادری خود به چهارباغ رفته‌ام، گعده می‌گیریم و هیچگاه منعی برای حضور در چنین فضاهایی را نداشته‌ایم، اینگونه ادبیات تهدیدآمیز تنها باعث قوت گرفتن دو قطبی بین مذهبی‌ها و غیرمذهبی‌ها می‌شود و نباید جامعه را به دودستگی سوق داد».

بسیاری دیگر از کاربران نیز چنین ادبیاتی را شایسته ندانسته و آن را خلاف منش و آئین مسلمانی دانستند که این امر سبب تغییر دیدگاه مردم نسبت قشر مذهبی و اعتقادات آنها می‌شود و متأسفانه رفتار آنها بیشترین ضربه را به بدنه مذهبی جامعه می‌زند.

مایه طعنه دشمنان و مخالفان نشوید

برخی از نمایندگان سابق و فعلی مجلس شورای اسلامی نیز به این امر واکنش نشان دادند، حمیدرضا فولادگر در این ارتباط با استوری کردن سخنان مقام معظم رهبری موضع خود را نسبت به این امر نشان داد که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «عزاداری خالصانه رعایت مومنانه» در سخنان اخیر خود به موضوع رعایت و ادب در ماه محرم تاکید داشتند و گفتند: «نگذارید مجالس حسینی مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود و از طرفی باید برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی قواعد سخت‌گیرانه وضع بشود که مردم مؤمن و مسجدی ما بیشتر از سایر مردم رعایت می‌کنند.»

ادبیاتی به دور از عطوفت اسلامی

رئیس بسیج مداحان استان اصفهان در این خصوص با بیان اینکه با اصل موضوع که حضور بیشتر نیروهای انقلابی، حزب اللهی و ارزشی در صحنه است، موافقم به خبرنگار مهر می‌گوید: اما با ادبیات بهتری باید تذکر داد و اگر بخش آخر صحبت‌های این مداح مطرح نمی‌شد بهتر بود و این نوع ادبیات صحیح نبود.

سعید میرفهیمی معتقد است که اگر این نوع ادبیات با عطوفت و مهربانی همراه باشد، پذیرش آن نیز بهتر صورت می‌گرفت و چنین حواشی را به دنبال نداشت تا دشمن بتواند از صحبت‌های سو استفاده کند.

وی حتی با ابراز تعجب از رفتار این مداح گفت: با توجه به شناختی که از شخصیت او دارم، چنین رفتاری از مداحی که طرفداران بسیاری دارد و الگوی جوانان است بعید است؛ من هم اکنون اصفهان نیستم اما دوستان گفتند که اظهارات او به دلیل قطعی مکرر برق بوده است. از طرفی هم مطلع شدم که این فرد نسبت به رفتار خود آگاه شده و قرار شد که با ادبیات دیگری این موضوع را شفاف‌سازی و رفع ابهام کند.

ضربه به دین با رفتارهای دوگانه

میرفهیمی خاطر نشان می‌کند: به صورت ماهانه جلسه‌ای متشکل از مداحان بنام اصفهان و مسئول سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار می‌شود و سعی کردیم که چنین مشکلاتی را در این جلسات مطرح و دوستانه آن را حل کنیم.

او با بیان اینکه مجموعه‌های نظارتی از این مداح خواسته‌اند که به دلیل صحبت‌های ناشایستی که داشته عذرخواهی کند، ابراز می‌کند: این در حالی است که او با توجه به مشورت با برخی دوستان از این کار صرف نظر کرده است اما باید با او در این ارتباط جلسه‌ای را برگزار کنیم.

پاسخگویی بعد از دهه اول محرم

همچنین خبرنگار مهر طی تماس‌های مکرر با حجت الاسلام رحمت الله اروجی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی راه به جایی نبرد و این مقام مسئول به عنوان اصلی ترین مرجع پاسخگویی در این زمینه توضیح در خصوص رفتار این مداح و روند نظارت بر چنین اتفاقاتی را به بعد از دهه اول محرم موکول کرد، که پاسخگویی در آن زمان دیگر محلی از اعراب ندارد.

آنچه از رفتار مسئولان در برابر اظهارات این مداح اصفهانی بر می‌آید این است که علی رغم تأثیرگذاری بسیار زیاد رفتار افراد مشهور و به قولی سلبریتی بر روی افکار عمومی عزمی برای برخورد با رفتارهایی که تقویت کننده دو دستگی در جامعه شده است، وجود ندارد و این گونه است که هر کس به خود اجازه می‌دهد با هر ادبیاتی در مجامع عمومی به دیگری توهین کند و تبعات رفتار خود را نبیند.

از سوی دیگر نیز باید توجه داشت که هیئات مذهبی باید همواره محور همبستگی در جامعه و محلی برای ترویج فرهنگ و آموزه‌های دینی باشند و این در حالی است که شاهد به بیراهه رفتن مسیر برخی از هیئات به دلیل بی توجهی مسئولان نظارتی به محتوای استفاده شده در مداحی‌ها و سخنرانی‌ها هستیم و چنانچه این فضای نابسامان، سامان نیابد سرنوشت خوبی را به همراه نخواهد داشت.