قزوین- مدیر کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی قزوین باز اجرای دومین مرحله سیدرگذاری دام سبک در الموت شرقی خبر داد.

مازیار سلحشور در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سیدرگذاری با همزمان فحلی یکی از روش‌های نوین در افزایش بهره وری دام‌های سبک می‌باشد که یکی از اهداف کوتاه مدت افزایش دام‌های سبک در کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین هم هست که برای دومین مرتبه در الموت شرقی برای ۶۰ رأس گوسفند انجام شد.

مدیر کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین در خصوص مزایای اجرای سیدرگذاری گفت: ما با این اقدام همزمان سازی فحلی دوره زایمان دام‌های سبک را کوتاه می‌کنیم و این دوره از ۹ ماه به ۸ ماه کاهش پیدا می‌کند و یک دوره به زایمان دام سبک اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر مزایای سیدرگذاری در دام سبک دوقلو زایی و چند قلوزایی می‌باشد که همین عامل سبب افزایش بهره وری دام می‌شود.

سلحشور بیان کرد: تولید بره‌های هم سن و سال و یک دست با نژادی اصلاح شده جهت پرواربندی و مدیریت در تغذیه قبل و بعد از زایمان بصورت گروهی از عوامل مؤثر در این روش می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: در روش‌های سنتی و قدیمی بیشتر دام‌ها در زایمان بره‌های خود به مشکل بر می‌خوردند و یکی از عوامل مرگ و میر در دام‌ها، عدم کنترل زمان زایمان و تغذیه نامناسب بود که در روش همزمان سازی فحلی، زمان زایمان دام‌ها در طول سال برای استفاده مناسب از مراتع کنترل می‌شود و با اجرای سیدرگذاری در سال، دام‌ها دو بار زایش دارند.

مدیر کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه در پایان یادآور شد: از مزایای قابل توجه این طرح تشخیص میش‌های غیر آبستن از سایر دام‌ها و حذفشان از گله می‌باشد و نتیجه این امر، کاهش هزینه‌های تغذیه در دام می‌شود. در روش‌های سنتی فحل شدن دام‌ها زمان خاصی در سال داشت ولی در این طرح فحل شدن و تخمک گذاری میش‌ها در خارج از فصل آمیزش هم امکان پذیر است.

سلحشوری مطرح کرد: با اجرای این طرح برای ۲۰ خانوار روستایی افزایش بهره وری به ارمغان آورد و در برنامه‌های بعدی در نظر داریم تعداد بیشتری از دام‌های سبک روستاها را در با این طرح همراه کنیم.