به گزارش خبرنگار مهر، بعد از گذشت سالها و گسترش اقدامات جریان ساز در رسانهها، دیوارنگارهها هم خودی نشان میدهند و گاهی میتوانند جریان ساز باشند.
در تازهترین اثر هنری جوانان فعال حوزه خانواده، دیوارنگارهای اکران شده که زندگی به سبک حسین را بازخوانی میکند. این دیوارنگاره آغاز یک پویش در فضای مجازی شد که کاربران فضای مجازی استان بوشهر زندگی به سبک حسین را روایت کنند.
هدف این دیوارنگاره تقویت کنشهایی خانوادگی و خانواده محور است که اعضای خانواده را در معرض الگوی مکتب حسینی قرار میدهد و به مخاطب یادآوری میکند که برای خوشبختی و تعالی خانواده خویش، باید زندگی خویش را بر سیرهی ایشان ترسیم کند.
شعار «خوشبخت خانهای که پر از راه و رسم توست» شعار قابل تأمل این تصویر است که توسط احسان طوسی انتخاب شده است. خالق این اثر رسانهای آرش خوش نیت است که همزمان با دهه اول محرم در شهر برازجان با همکاری شهرداری شهر برازجان اکران شد.
استفاده از نماد و المانهای بومی مشترک
احسان طوسی از هنرمندان جوان بوشهری به خبرنگار مهر گفت: در نمایی از اجرای میدانی خانه خوشبخت مجموعهای از رفتارهای محرمی به چشم میخورد، که حول محور خانواده ترسیم شده است.
وی افزود: آماده و مرتب کردن فرزند کوچک خانواده (که در دستانش طبل کوچکی به چشم میخورد) توسط مادر، ریشه در تربیت نسل حسینی و آشنایی فرزندان از عنفوان کودکی با دستگاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به خوبی مشهود است و البته نباید از این نکته غافل ماند که در طراحی فضای کلی طرح همچنان که محوریت خانه و خانواده با مادر است در اینجا نیز مادر به عنوان نقطهی وسط طراحی شده است و سایر رفتارها حول آن جانمایی شده است.
طوسی بیان کرد: اضافه کرد: استفاده از نماد و المانهای بومی مشترک و مرتبط با بوم استان و صدر اسلام از دیگر نقاط قوت و البته قابل اتکا این طراحی است. استفاده از درخت نخل که درخت بومی استان است در کنار دمامی که گوشه حیاط جا خوش کرده است و بوقی که بر دوش پسر بزرگتر خانواده آویزان است و درب چوبی سنتی از دیگر المانهای بومی است که در این طرح استفاده شده است.
دمام در استانهای جنوبی در کنار سنج، طبل، بوق و … وسایل برپایی عزاداری در ایام محرم و صفر است و جز لاینفک آئینهای عزاداری سنتی در بوشهر محسوب میشود.
همچنین نباید از این نکته غافل بود که درخت نخل نماد استقامت، استواری و تنومندبودن در برابر حوادث و سختیها نیز میباشد و قرابت نزدیکی با واقعه عاشورا دارد.
طوسی افزود: دیگ بزرگ گوشه حیاط، کپسول گاز و در کنار آن دیگ آشی که پدربزرگ خانواده در حال مخلوط کردن آن است که در اصطلاح بومی به این عمل لت زدن میگویند به خوبی یادآور ایام عزاداری محرم و صفر است که در ذهن هر مخاطبی تداعی کننده تکاپوی خانوادهها جهت پخت طعام به واسطه نذر و یا عهد در این ماه است.
وی بیان کرد: دختر خانم خانواده که در حال تدارک و تقسیم چایی در تصویر مشاهده میشود بخوبی منتقل کننده حس چایی روضههای خانوادگی را در دل هر انسانی زنده میکند.
این هنرمند بوشهری افزود: نصب پارچهای با متن «این خانه عزادار حسین است» به خوبی این پیام را به مخاطب منتقل میکند که تمامی این تکاپو و اعمالی که در تصویر مشاهده میشود زیر لوای پرچم عزای سرور و سالار شهیدان و به واسطه بزرگداشت این امام عزیز است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از شال گردن طرح چفیه همراه با به ترتیب پدربزرگ، پدر و پسر بیانگر انتقال فرهنگ بسیجی و عاشورایی در یک خانواده حسینی است.
ترویج سبک زندگی امام حسین (ع)
آرش خوش نیت از دیگر هنرمندان بوشهری به خبرنگار مهر گفت: با توجه به مناسبت این اثر یعنی فرارسیدن ماه محرم و صفر، نمیتوان از ترکیب رنگ شاد در این اثر استفاده کرد ولی با استفاده از تکنیک ترکیب رنگ، نمای کلی طرح دارای رنگ روشن و البته سنگین نسبت به موضوع انتخاب شده است تا ضمن رعایت ماه عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، فضای روشنی پیش چشم مخاطب قرار بگیرد.
وی افزود: در سربند پسربچه و شال دخترخانمی که سینی چای به دست دارد از رنگ سبز که استفاده شده است که یادآور امید به ظهور منجی و آینده روشن و برپایی عدل، قسط و داد است میباشد.
خوش نیت اضافه کرد: بر طبق این سخن «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» که از فرمایشات گهربار رسول گرامی اسلام و هک شده در سمت راست عرش الهی نیز است و همچنین به استناد احادیث امام علی (ع) و امام صادق (ع) که مجموعاً میفرمایند همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است این مهم استناد میشود که خانه و خانوادهای نجات پیدا میکند و بر کشتی حسینی سوار میشود که سبک زندگی امام حسین (ع) در زندگی و رفتار و اعمال آن خانواده مشهود باشد و در کنار شور حسینی یعنی برپایی عزای امام حسین، شعور حسینی نیز یعنی عمل و اقتدا و به شیوه و سبک زندگی حسینی (ع) را نیز در پیش بگیرد.
وی تاکید کرد: به همین منظور شعار «خوشبخت خانهای که پر از راه رسم و توست» برای این اثر انتخاب شد که خود گویایی برپایی عزای حسینی در کنار رفتارهای جمعی خانوادگی همچون کمک به همدیگر، برخورد توأم با رأفت، محبت و آرامش و … است.