گرگان- رئیس هیئات مذهبی گلستان گفت: بر اساس شیوه نامه جدید ستاد ملی کرونا دسته روی در روز عاشورا ممنوع است.

محمدمهدی عبدالصالحی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دسته روی در روز عاشورا ممنوع بوده و عزاداری‌ها در فضای باز با رعایت فاصله گذاری و شیوه نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ هیئت در سطح استان فعالیت می‌کنند، افزود: بر اساس دستورالعملی که قبلاً دریافت شده بود، قرار بود تا حداقل ۹۰ درصد هیئات مذهبی به کارگیری شوند، اما متاسفانه به دلیل مواجه با شیوع ویروس دلتا، بیشتر برنامه‌های هیئت‌های مذهبی لغو شد.

رئیس هیئات مذهبی گلستان با گلایه از ستاد ملی کرونا گفت: بر طبق دستور وزیر کشور، قبل از محرم باید شیوه نامه جدید به هیئات مذهبی اعلام می‌شد، چرا که با این کار باعث شدند تا بیش از ۴۰ درصد هیئات مذهبی در استان تعطیل شوند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه بیشتر آنها در فضایی بسته، عزداری ها را برنامه ریزی کرده بودند، امکان جابه جایی برای آنها وجود نداشت و با توجه به اینکه هیئات مذهبی به صورت خودگران و مردمی تشکیل می‌شود، این کار به ضرر آنها بود.

عبدالصالحی اضافه کرد: باتوجه به ابلاغ شیوه نامه جدید، جلسه اضطراری در سازمان تبلیغات تشکیل شد و تیم بازرسی متشکل از نیروه های انتظامی، اداری و فرهنگی در سطح استان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه بالای ۲۵ تیم بازرسی در سطح استان برای کنترل بحث شیوه نامه جدید تشکیل شد، تصریح کرد: مقرر شد تا تیم‌های بازرسی متشکل از شورای هیئات مذهبی تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و بهداشت به فراخور جمعیت هر شهر تشکیل شود.

رئیس هئیات مذهبی گلستان گفت: تیم بازرسی تشکیل شده، هیئاتی از قوانین تمرد کرده بودند را به مراجع قضایی در سطح استان معرفی کرده و همچنین به تعدادی هم تذکر کتبی داده است.

وی افزود: در استان بر اساس نظر سنجی شیوه نامه‌های بهداشتی به خوبی در هیئات مذهبی استان رعایت شد.

عبدالصالحی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ هزار پرس غذای بیرون بر در سطح استان در ایام محرم توزیع شد، گفت: همچنین در شهرستان بندرگز تلاش کردیم تا با رویکردی متفاوت، نذورات را به حوزه سلامت مردم، هدیه کنیم.

وی ادامه داد: یکی از هیئات شاخص ما در ایام هیئت امام حسین (ع) بندرگز بود که برنامه‌هایش به صورت سه شب متوالی از شبکه سراسری پخش زنده شد.