به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ظهر عاشورا، زمان دلدادگی و یادآور واپسین نماز مولا حسین (ع) در دشت کربلا، مردم نمازگزار و مؤمن و متدین استان سمنان در شهرها و روستاهای این دیار، در صفوف عاشقی ایستادند و یک بار دیگر با مولایشان تجدید پیمان کردند.
نماز ظهر عاشورا در حالی به در شهرها و روستاهای استان سمنان برگزار شد که رعایت فاصله گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی از سوی مردم و عزاداران حسینی رکن اصلی و قابل توجه آن بود همچنین حضور جوانان در اقصی نقاط استان از جمله دیگر مواردی بود که به نماز ظهر عاشورای قومسیان جلوهای دیگر داد همچنین خواندن زیارت عاشورا، تلاوت قرآن کریم و زیارت وارث از دیگر بخشهای مراسم محوری ظهر عاشورا در نقاط مختلف استان سمنان بود.
عزاداری همزمان با ظهر آخر
پیش از نماز اما هیئتهای عزاداری به دلیل محدودیتهای کرونایی که نمیگذاشت دستههای عزاداری با هم به سمت جایگاه اقامه نماز پیش بروند در هیئتها و در فضای باز به عزاداری پرداخته و سپس با رعایت مسائل بهداشتی در محل برگزاری نماز ظهر عاشورا در شهرهای مختلف استان سمنان حضور یافتند و شکوه خاصی به آئین ویژه و معنوی ظهر عاشورا بخشیدند.
علی رغم اینکه آئین نخل گردانی امروز و فردا در شهرهای استان سمنان برگزار نمیشود، عزاداران نماز ظهر عاشورا را در فضای باز، با رعایت فاصله گذاری، همراه داشتن ماسک و دستکش علی رغم گرمای هوا، استفاده از لوازم شخصی مانند چادر، جانماز، مهر و… با شکوهی خاص برگزار کردند تا جلوهای دیگر از عشق به آل الله در استان جلوه گر شود.
روز گذشته نیز بسیاری از مردم عزادار سمنان با حضور در مراسم سفارش شده عزاداری در بیابان، در کنار خانوادههایشان خود را به بیابانهای حومه سمنان رساندند و آنجا نیز چنین مراسم معنوی مشابهی را به اجرا در آوردند تا نشان دهن علی رغم رعایت مسائل بهداشتی میتوان عزادار واقعی حسین (ع) و یارانش بود.
جلوههای بندگی
یکی از حضار در نماز ظهر عاشورای سمنان به خبرنگار مهر، گفت: نماز ظهر عاشورا در واقع جلوهای از بندگی و لحظهای است که انسان بیش از هر زمان خود را سبک بال میبیند و لذا فرصتی است که در کنار عبادت، در واقع فرصتی برای تدبر و تفکر در قیام عاشورا است.
سید محسن رضویان با بیان اینکه نماز ظهر عاشورا در واقع برای ما نوعی تجدید بیعت و پیمان با آل الله (ع) است، تاکید کرد: امسال به دلیل شرایط کرونایی مردم حضوری آگاهانه در نماز ظهر عاشورا داشتند یعنی در واقع سعی کردند تا شور و شعور حسینی را با هم همراه سازند و نتیجه باشکوه آن را امروز شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه صفوف نماز با رعایت مسائل بهداشتی، در فضای باز علی رغم گرمای هوا و تحمل ماسک نشان از این دارد که هیئتها و عزاداران مذهبی بیشترین رعایت را دارند و حتی برای نمازی که هم در فضای باز است و هم زمانی نمیبرد، این چنین شرایط بهداشتی را رعایت میکنند و این برای ما درسی بزرگ است.
میتوان عزادار واقعی بود
دیگر نمازگزار نیز با بیان اینکه امروز مردم نشان دادند که در کنار رعایت مسائل بهداشتی میتوان عزادار واقعی امام حسین (ع) نیز بود، بیان کرد: به نظر من امسال عملکرد هیئتهای مذهبی در واقع نوعی امر به معروف همان رسالت امام حسین (ع) و محور قیام عاشورا بود زیرا مردم عزادار و متدین سمنان نشان دادند که همیشه و در همه جا پیشگام هستند چه در دوران دفاع مقدس و انقلاب که پشتیبانی از دفاع مقدس و جبههها را داشتند و چه در دوران سخت کرونا که همان پشتیبانی به نحوی دیگر صورت گرفت.
سجاد ابراهیمی با بیان اینکه مردم عزاداری که امروز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در نماز ظهر عاشورا هستند در واقع همان کسانی هستند که مدتها است در قالب طرح شهید سلیمانی به مقابله با کرونا میپردازند، ابراز کرد: قطعاً این افراد خودشان پیشگام رعایت مسائل بهداشتی هستند کما اینکه در محرم امسال با شکوه خاصی این پیشگامی را به منصه ظهور رساندند.
عزاداران شکوه خاص به نماز ظهر عاشورا بخشیدند
در سمنان، مراسم محوری نماز ظهر عاشورا به اقامت نماینده ولی فقیه در استان و در فضای باز با همراه داشتن ماسک و رعایت فاصله گذاری برگزار شد از دیگر شهرستانهای دیگر نیز خبر میرسد مراسم محوری نماز ظهر عاشورا در مکانهای روباز شامل خیابانها، محوطه حسینیهها و امامزادگان و همچنین فضاهای مقابل مصلاهای شهرهای قومس به امامت امامان جمعه و پیش نمازان برگزار شده است.
گرمساریها در میدان امام خمینی (ره) این شهر گرد هم آمدند و نماز ظهر عاشورا را با رعایت پروتکلهای بهداشتی به امامت امام جمعه این شهر اقامه کردند از این شهر خبر میرسد که پیش از نماز عزاداران حسینی با سینه زنی در هیئتها و در فضای باز با رعایت مسائل بهداشتی برای اقامه نماز ظهر عاشورا آماده شدند.
دیگر نقاط استان سمنان میزبان خیل عاشقان برای اقامه نماز ظهر عاشورا بود نمازی که جلوهگر بندگی و بیانگر اهمیت دین داری است نمازی که سراسر عاشقی و دلدادگی است و این مردم دیار قومس هستند که بعد از ۱۴ قرن نشان دادهاند که پیرو خط حسین (ع) و شهدای دشت کربلا هستند مردمی که هوشیار و آگاه نمیگذارند که دوگانههای بیگانه سلامت و عزاداری توسط معاندان و رسانههای غربی بیان شود.