همزمان با گمانه زنی ها درباره امکان تمدید زمان تخلیه آمریکایی ها از افغانستان فراتر از مهلت از پیش تعیین شده، یک مقام کنگره آمریکا مدعی شد که تکمیل روند خروج تا ۹ شهریور را بسیار بعید دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، پس از جلسه ای توجیهی با مقامات اطلاعاتی، مدعی شد که بسیار بعید است که روند تخلیه (آمریکایی ها و اتباع دیگر کشورها) از افغانستان تا مهلت مقرر ۳۱ آگوست (۹ شهریور) تکمیل شود.

شیف در همین رابطه گفت: البته امکان پذیر است اما به گمانم این مسئله با توجه به تعداد آمریکایی هایی که باید تخلیه شوند، خیلی بعید است.

پیشتر رویترز گزارش داده بود که یک منبع نزدیک به کاخ سفید اعلام کرده که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به زودی درباره تمدید و یا عدم تمدید حضور نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل تصمیم گیری خواهد کرد.

گفته شده است که بایدن طی ۲۴ ساعت آینده درباره تمدید یا عدم تمدید تاریخ خروج نهایی از افغانستان تصمیم گیری می‌کند.

همچنین گفته شده اگر چه رئیس جمهور آمریکا متمایل به بازبینی برای تاریخ خروج کامل نظامیان این کشور از فرودگاه کابل است اما مشاوران وی با توجه به دلایل امنیتی، درباره تمدید زمان خروج از فرودگاه کابل به او هشدار داده اند.

بایدن پیشتر گفته بود که نیروهای آمریکایی تا زمانی که کلیه شهروندان این کشور از افغانستان خارج نشده اند، در پایتخت این کشور خواهند ماند.

ضرب الاجل رسمی بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پایان ماه جاری میلادی، یعنی تا کمتر از دو هفته دیگر است. با این حال براساس گزارش‌ها حدود ۱۰ هزار شهروند آمریکایی در افغانستان گرفتار شده اند.

قبل تر نیز «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر گفته بود: حضور بیشتر نظامیان آمریکایی در افغانستان نه به نفع آنها و نه به نفع ما است و آمریکا این امکانات را در اختیار دارد که بتواند در زمان مقرر از افغانستان خارج شود.

«سهیل شاهین» دیگر سخنگوی طالبان نیز گفته است: تأخیر در خروج نیروهای خارجی و آمریکایی از افغانستان برای آمریکا پیامدهای منفی خواهد داشت.

اظهارات سخنگویان طالبان درباره ضرورت خروج آمریکا از افغانستان در موعد مقرر یعنی ۳۱ آگوست حاکی از آن است که این گروه حاضر نیست به هر بهانه احتمالی که کاخ سفید مطرح می کند، این زمان را به تعویق بیندازد، به ویژه آنکه سهیل شاهین درباره پیامدهای نقض ضرب الاجل خروج از افغانستان به دولت آمریکا هشدار داده و آن را خط قرمز طالبان معرفی کرده است.

از سوی دیگر، پیشتر «لیندسی گراهام» از سناتورهای سرشناس حزب جمهوریخواه، هشدار داده بود چنانچه حتی یک شهروند آمریکایی یا یک متحد محلی (مترجمان افغان) در افغانستان جا بماند، بایدن موظف به پاسخگویی است و باید از این بابت، استیضاح شود.