در فاصله کمتر از دو هفته به آغاز اجلاس جهانی کتابداری (ایفلا)، کمیته ماموریت های نهاد ریاست جمهوری هنوز با حضور ایران در این اجلاس و شرکت نمایندگان این کشور در دوربان آفریقای جنوبی موافقت نکرده است.

معاون پژوهشی کتابخانه ملی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه از چند وقت پیش اسامی دو نفر کتابدار برای حضور در اجلاس جهانی ایفلا در آفریقای جنوبی به کمیته ماموریت های دولت در نهاد ریاست جمهوری اعلام شده است، گفت: بنده و حمیدرضا سلیم گندمی (مدیرکل اطلاع رسانی همگانی کتابخانه ملی) دو نماینده ایران در اجلاس کتابداری ایفلا هستیم اما با وجود این هنوز با رفتن ما به آفریقای جنوبی و شرکت در اجلاس دوربان موافقت نشده است.

فریبرز خسروی اضافه کرد: من به نمایندگی از ایران در اجلاس روسای کتابخانه های ملی کشورهای عضو که در حاشیه کنفرانس کتابداران ایفلا برگزار می شود، شرکت می کنم و قرار است آقای سلیم گندمی نیز مقاله ای را در حوزه کتابداری ارائه کند.

عضو کمیسیون آسیا و اقیانوسیه ایفلا با اشاره به افت کمی و کیفی ایران در اجلاس ایفلا در سال های اخیر افزود: متاسفانه به دلیل هزینه های گزاف، کتابداران ما به صورت شخصی نمی توانند در این گونه اجلاس شرکت کنند و باید دولت از آنها حمایت کند که این کار هم انجام نمی شود. مثلاً در اجلاس سال گذشته کره جنوبی (سئول) کتابداران نتوانستند شرکت کنند و به جای آنها مسئولانی از سازمان برنامه و بودجه به کره رفتند.

به گزارش مهر، فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابخانه ای ایفلا IFLA وابسته به یونسکو، یک انجمن غیردولتی است که با هدف ایجاد شرایط مناسب برای پیشبرد تفاهم مشترک میان کشورها، گفتگو و اجرای برنامه های مشترک تحقیقاتی در زمینه کتابداری و علوم وابسته به اطلاع رسانی تشکیل شده است. این اتحادیه بین المللی از سال 1927 تاکنون کنگره سالانه ای را با شرکت موسسات، انجمن ها و کشورهای عضو برگزار کرده است.

هفتاد و سومین کنفرانس و شورای عمومی ایفلا، با موضوع "کتابخانه ها در دنیای آینده، ارتقا، توسعه و مشارکت" با شرکت کتابداران فعال در کتابخانه های ویژه کودکان، کتابخانه های مدارس، کتابخانه های عمومی و متخصصان کتابداری با تجربه برای کودکان معلول از 19 تا 23 اگوست 2007 در دوربان آفریقای جنوبی برگزار می شود.