کرج - سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز از کاهش ۱۴ درصدی تصادفات درون شهری در ۵ ماهه ابتدای سال جاری در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمدالله رحمتی‌پور بعد از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تلاش شبانه روزی مأموران پلیس راهور استان البرز و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی شهروندان در پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش ۱۴ درصدی مجموع تصادفات در سطح استان هستیم.

وی با بیان اینکه میزان تصادفات منجر به فوت در استان ۸ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش یافته است گفت: تعداد مجروحان تصادفات رانندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد کاهش یافته و تصادفات خسارتی نیز نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است.

برخورد با رانندگان متخلف ۱۰۱ درصد افزایش داشته است

سرپرست پلیس راهور استان البرز ادامه داد: در بحث برخورد با تخلفات نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۱۴ درصدی برخورد با تخلفات حادثه ساز، افزایش ۶ درصدی برخورد سد معبر، حریم میدان و برخورد با رانندگان متخلف با ۱۰۱ درصد افزایش مواجه هستیم که این امر در کاهش تصادفات و روان سازی ترافیک درون شهری استان نقش اجتناب ناپذیری داشته است.

وی تصریح کرد: بر خورد با رانندگان پرخطر که با حرکات مخاطره‌آمیز امنیت ترافیکی دیگران را به خطرمی اندازند در دستور کار پلیس قرار دارد و این گونه رانندگان علاوه بر جریمه و اعمال قانون، نمره منفی نیز در سوابق گواهینامه آنها درج می‌شود.

رحمتی‌پور خاطرنشان کرد: در اجرای ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، گواهینامه رانندگان متخلف دارای ۳۰ نمره منفی به مدت سه ماه ضبط می‌شود.

وی افزود: چنانچه برای بار دوم نمرات منفی راننده به عدد ۲۵ برسد، گواهینامه وی به مدت ۶ ماه ضبط خواهد شد و هرگاه پس از اعمال مقررات مرحله اول و دوم برای بار سوم نمره منفی شخص متخلف به ۲۰ نمره برسد گواهینامه ابطال خواهد شد و در این صورت فرد پس از گذشت یک سال مجاز است تا برای دریافت مجدد گواهینامه اقدام کند.

سرپرست پلیس راهور استان البرز اظهار کرد: در صورتی که رانندگان متخلف به مدت ۶ ماه از زمان ارتکاب آخرین نمره منفی، مرتکب هیچیک از تخلفات راهنمایی و رانندگی نشود تمامی نمره‌های منفی ناشی از تخلفات ارتکابی گذشته از بین می‌رود و تخلفات بعدی وی به عنوان تخلف اول محسوب می‌شود.

وی با تشکر از همکاری شهروندان در راستای رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و تعامل ویژه دستگاه‌های دخیل در امر ترافیک با پلیس راهور متذکر شد: امیدواریم تا در آینده نزدیک شاهد افزایش انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات رانندگی در استان باشیم.

ادامه فعالیت مراکز تعویض پلاک در وضعیت قرمز کرونایی

رحمتی‌پور گفت: برای جلوگیری از ازدحام مراجعان با اتخاذ برنامه زمان بندی ساعتی برای اخذ نوبت در سامانه نوبت دهی اینترنتی در صدد شد تا شهروندان بتوانند بدون دغدغه نوبت اینترنتی برای نقل و انتقال خودرو به صورت استانی از سایت راهور ۱۲۰ دریافت کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به تعطیلی‌های قبلی مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک به خاطر وضعیت قرمز کرونا و انباشت متقاضیان، مقرر شد که مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری در وضعیت قرمز کرونا نیز بتوانند فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: در خصوص خطا سامانه و مشکلاتی که در سامانه نوبت دهی به خصوص برای شهروندان البرزی وجود داشت مقرر شد که خدمات مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری برای متقاضیان در هر استان در ساعت‌های خاص بارگذاری شود.

سرهنگ رحمتی پور با بیان اینکه متقاضیان تعویض پلاک در استان البرز باید در ساعت ۱۱ صبح برای رزرو نوبت در سامانه نوبت دهی اقدام کنند از شهروندان درخواست کرد: در بازه زمانی رزرو شده نه زودتر و نه دیرتر در مرکز مدنظر خود حضور داشته باشند.