بوشهر- استاندار بوشهر گفت: با توسعه و تقویت سردخانه‌ها، صنایع فرآوری و بسته‌بندی، ظرفیت لازم برای فرآوری خرما در استان بوشهر فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالکریم گراوند صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ظرفیت سردخانه‌های خاص محصول خرما تا سال ۹۲ در استان بوشهر ۱۵ هزار تن بود که تا پایان سال گذشته به ۶۵ هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۲ ظرفیت فرآوری و بسته بندی محصول خرمای استان ۴۵ هزار تن بود که در پایان سال گذشته به ۹۰ هزار تن رسیده است و کل سردخانه‌های ویژه خرما و محصولات آبزیان در سال ۹۲، ۵۴ هزار تن بود که امروز به ۱۱۵ هزار تن رسیده است.

استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: تا سال ۹۲ تنها ۸۷ هکتار ظرفیت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی در استان داشتیم که این رقم در سال ۹۵ به ۱۲۴ هکتار و در سال ۹۹ به ۴۳۰ هکتار رسیده و استان بوشهر را در رده ۱۰ استان برتر کشور قرار داده است.

وی افزود: اعتبار طرح‌های آبیاری نوین کشاورزی از دو میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۲۴.۵ میلیارد تومان افزایش یافت و با افزایش اعتبارات این بخش، اراضی تحت پوشش آبیاری نوین از هزار و ۵۳۴ هکتار در سال به سه هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافت.

گراوند گفت: تا سال ۹۲ تنها دو میلیارد تومان اعتبار برای شبکه‌های آبیاری کشاورزی در استان مصوب شده بود که این رقم از سال ۹۶ به ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و امسال هم اخیراً ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای شبکه‌های آبیاری سعدآباد و آب‌پخش اختصاص یافته است.

وی افزود: اجرای طرح نوین آبیاری علاوه بر افزایش فیزیکی بهره وری تولید از ۳۴۵ گرم محصول خرما به یک کیلو و ۳۳۰ گرم می‌شود، میزان مصرف آب هم از ۲۳ هزار متر مکعب در هکتار به ۱۲ هزار متر مکعب در هکتار کاهش می‌یابد.