ایلام-زیرساخت‌های بهداشت و درمان ایلام با توجه به وضعیت کرونا و نزدیک شدن به ایام اربعین نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها کرونا بی‌رحمانه قربانی می‌گیرد و هر سه دقیقه یک ایرانی جان خود را از دست می‌دهد، اما با این حال هنوز هم خیلی‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

برخی‌ها نیز فکر می‌کنند که ابتلاء به کرونا برای آنها نیست و فقط برای دیگران است.

یکی از شهروندان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برخی‌ها می‌گویند ما چون قبلاً مبتلا به کرونا شدیم ممکن است دیگر مبتلا به این ویروس نشویم، اما این مسئله غلط است.

زهرا چراغی افزود: بعضی از افراد با رعایت نکردن پروتکل‌ها هم به خود و هم به دیگران آسیب می‌زنند، مقاومت در برابر این بیماری و واکسن نزدن یعنی رفتن به استقبال از مرگ است.

در مراکز واکسیناسیون استان گروه‌های سنی، مشاغل، مادران باردار و سایر عموم در حال انجام واکسیناسیون هستند، آمارها نشان می‌دهد مردم استان از واکسیناسیون کرونا استقبال خوبی می‌کنند.

خروج ۲ شهرستان از وضعیت قرمز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خوشبختانه شهرستان دره شهر و بدره از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده‌اند.

جمیل صادقی فر افزود: شهرستان دره شهر از شرایط شکننده سختی برخوردار بود، با همراهی مردم و اصناف به جایی رسیده که هم اکنون فقط ۹ بیمار بستری در بیمارستان دارد و این نیازمند است که مردم این شهرستان کماکان مراقبت کنند که بتوانند این وضعیت را تداوم دهند و حتی به حالت زرد هم تبدیل شوند.

وی تصریح کرد: متأسفانه شهرستان ملکشاهی و هلیلان از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز رسیده‌اند.

مشکل کمبود واکسن حل شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص تزریق واکسیناسیون در استان نیز بیان کرد: در استان ایلام طی چند روز گذشته کمبود واکسن وجود داشت و موجودی واکسن خیلی زیاد نبود، خوشبختانه با گرفتن سهمیه جدید واکسن بخشی از مشکل حل شده است.

وی ادامه داد: استقبال مردم از واکسیناسیون نیز مناسب است، موضوعی که بسیار مهم است اینکه ظرف یکی دو هفته گذشته مقداری استقبال به دلیل شایعات بر روی تزریق واکسن سینوفارم و برکت کمتر شده است.

صادقی فر تصریح کرد: از همه هم استانی‌ها خواهش می‌کنیم که به این شایعات توجه نکنند و فارغ از اینکه چه واکسنی در مراکز واکسیناسیون وجود دارد، حتماً اقدام به واکسیناسیون کنند.

۹۲ درصد تمام موارد فوتی ناشی واکسن تزریق نکرده‌اند

آمارها بیان‌گر این است که در افرادی که واکسن تزریق کردند، میزان ابتلاء و هم فوت آنها به دلیل کرونا بسیار کمتر شده است، واکسیناسیون تا حد زیادی افراد را در برابر مرگ و میر کرونا بیمه می‌کند به شرطی که همزمان دستورالعمل‌های بهداشتی را هم رعایت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در همین رابطه گفت: بیش از ۹۲ درصد تمام موارد فوتی ناشی از بیماری کرونا در سطح استان در سال ۱۴۰۰، هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند.

محمد کریمیان اضافه کرد: وی بیان کرد: از میان متوفیان بیماری کرونا در استان از ابتدای شیوع آن تاکنون، بیش از ۸۰ درصد آنان حداقل یک بیماری زمینه‌ای را دارا بوده‌اند.

وی گفت: کریمیان تصریح کرد: از ابتدای آغاز واکسیناسیون بیماری کرونا در سطح استان، تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار دوز واکسن به جامعه هدف تزریق شده که بیش از ۱۵۰ هزار آن دوز اول بوده است.

اما این روزها یک مسئله ذهن مردم را درگیر کرده و آن هم برگزاری احتمالی مراسم اربعین است که استان ایلام با توجه به وجود مرز مهران شاهد تردد زوار زیادی خواهد بود.

با توجه به وضعیت کرونا و زیرساخت‌های اندک حوزه بهداشت و درمان، این استان در بخش‌های بهداشت و درمان قطعاً نیازمند امکانات ویژه است.

زیرساخت‌های بهداشت و درمان ایلام نیازمند توجه

استاندار ایلام نیز روز گذشته در نشست ستاد ملی کرونا اظهار کرد: در حالی که بیشترین افزایش مبتلایان در مرداد ماه را تجربه کرده‌ایم، با اجرای محدودیت‌ها و برنامه‌ریزی به عمل آمده و اجرای دستورالعمل‌ها، رعایت پروتکل‌ها به ۶۰ درصد افزایش یافته و اکنون با پشت سر گذاشتن پیک اوضاع رو به بهبودی است.

محمد نوذری افزود: از ۱۲ شهرستان استان ۹ شهرستان در وضعیت قرمز و سه شهرستان در وضعیت نارنجی است و همزمان در ۲۲ مرکز منتخب کرونا در استان به مراجعین خدمات ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری اربعین سید و سالار شهیدان و تهیه و تجهیز زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز یک عزم ملی می‌طلبد، گفت: به واسطه داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک و نزدیکی به عتبات عالیات هرساله بیش از ۶۵ درصد تردد زوار از مرز مهران انجام می‌شد که ضرورت دارد در صورت برگزاری ایام اربعین زیرساخت‌های لازم در مرز به خصوص زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان، مباحث آزمایشگاهی، واکسیناسیون فراگیر استان و تجهیزات مورد نیاز فراهم آید.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بیش از ۳۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسینه شده‌اند و نظر به جمعیت کم استان و قرار گرفتن در مرکز کریدور اربعین خواستار واکسیناسیون عمومی استان شد.

استاندار ایلام با بر شمردن نیازمندی‌های استان، خواستار پرداخت مطالبات و معوقات پزشکان و کادر بهداشت و درمان، تامین دارو، تجهیزات و واکسن مورد نیاز استان، تامین تجهیزات اورژانس بیمارستان امام خمینی ره، تامین دو دستگاه سی تی اسکن جهت شهرستان های ایوان و چرداول شد.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت افزایش زیرساخت‌های درمانی استان در ایام اربعین، ضمن دعوت از رئیس جمهور، خواستار افتتاح و تامین تجهیزات دو بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام و ۶۴ تختخوابی ملکشاهی شد.

دستور رئیس جمهور به وزیر بهداشت برای تکمیل زیرساخت‌های درمانی در ایلام

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ستاد ملی کرونا در پاسخ به مطالبات استاندار ایلام از وزیر بهداشت خواست نسبت به تکمیل زیر ساخت‌های درمانی ایلام قبل از برگزاری کنگره بزرگ اربعین اقدامات لازم انجام شود.

رئیس جمهور برگزاری مراسم اربعین حسینی را منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور دانست و تاکید کرد: بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان کسانی می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند که با تایید وزارت بهداشت و درمان هر دو دُز واکسن کرونا را تزریق کردند باشند.

حجت الاسلام رئیسی ضمن اعلام سلام و تهیت به مردم استان، ایلام را یکی از مهم‌ترین ابواب ورود به کربلای معلی دانست و گفت: متناسب با تصمیمات ملی در بحث برگزاری مراسم اربعین، هر گونه تصمیم گیری در داخل با برنامه ریزی‌های وزارت کشور در قالب قوانین اعلامی و پیوست‌های بهداشتی درمانی و همراهی آن استانداری امکانپذیر است.