نخستین وبینار تمدن نوین اسلامی در خارج از ایران، با عنوان سیر تمدن اسلامی؛ از ظهور تا افول و دوران نهضت نوین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر روز جمعه نخستین وبینار تمدن نوین اسلامی در خارج از ایران، از سوی مرکز مطالعات و پژوهش های آستان مقدس امام حسین ع و دانشکده ابن رشد دانشگاه بغداد با عنوان "سیر تمدن اسلامی؛ از ظهور تا افول و دوران نهضت نوین" و سخنرانی سه تن از استادان عرب برگزار شد.
استادان شرکت کننده در این نشست، آقایان دکتر سید حسین مجاب استاد دانشکده ادبیات دانشگاه بغداد و دکتر محمد محسن علیّق استاد دانشگاه لبنان و خانم دکتر نضال ساعدی رئیس گروه علوم قرآنی دانشکده ابن رشد دانشگاه بغداد بودند. خانم دکتر امل اسدی استاد دانشکده ادبیات دانشگاه بغداد نیز اداره وبینار را بر عهده داشت.
در این وبینار ٣٦٦ نفر از کشورهای عراق، مصر، الجزایر، مغرب، لبنان و ایران شرکت داشتند که حضور این تعداد نشانگر علاقه مندی فرهیختگان عرب به گفتمان تمدن اسلامی است.
دکتر مجاب درباره دلایل ظهور و افول تمدن اسلامی و دکتر محمد علیّق درباره شرایط و چگونگی احیای نهضت و تمدن نوین اسلامی و خانم دکتر ساعدی درباره نقش زنان در تمدن سازی به ایراد سخن پرداختند و در پایان، اساتید شرکت کننده به پرسش ها و نقد شرکت کنندگان پاسخ دادند.
این نخستین وبینار از سلسله وبینارهایی است که به پیشنهاد دبیرخانه تمدن نوین اسلامی که چند ماهی است، در دانشگاه تهران تشکیل شده است، برگزار می شود و در آینده، هماهنگی برای برگزاری وبینارهای دیگری از سوی نهادهای علمی در جهان اسلام صورت خواهد گرفت.
هدف از برگزاری این وبینارها هم اندیشی دانشمندان مسلمان و اطلاع از دیدگاههای صاحبنظران در زمینه تمدن نوین اسلامی، در جهت تعمیق و تعمیم گفتمان جنبش نرم افزاری، نهضت تولید علم و تحقق تمدن نوین اسلامی در میان مسلمانان و مردم جهان است.
یادآوری می شود که سخنرانی اساتید شرکت کننده در وبینار ضبط شده و ان شاء الله پس از پیاده سازی در سایت مرکز مطالعات آستان مقدس امام حسین ع منتشر خواهد شد و متعاقبا همراه با سخنرانی های سایر وبینارها در یک مجموعه به چاپ خواهد رسید.