سخنگوی کاخ کرملین با تاکید بر اینکه مسکو باید بداند شرایط دولت آتی افغانستان به چه صورت خواهد بود، گفت که هنوز تصمیمی برای به رسمیت شناختن طالبان در رأس حکومت افغانستان اتخاذ نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، امروز سه شنبه اعلام کرد که مسکو هنوز تصمیمی مبنی بر به رسمیت شناختن طالبان نگرفته است.

پسکوف در پاسخ به سوالی مبنی بر دعوت طالبان از روسیه برای شرکت در جلسه اعلام تشکیل دولت جدید افغانستان، گفت: می دانید که تاکنون تصمیمی برای به رسمیت شاختن طالبان گرفته نشده است. همچنین می دانید که ما به دقت اوضاع آنجا را زیر نظر داریم. چیزی که مهم است این است که تلاش می کنیم تا دریابیم تا چه حدی اظهارات و وعده های طالبان با اقدامات آینده اش مرتبط خواهند بود.

پسکوف همچنین تاکید کرد که برای مسکو حائز اهمیت است که دریابد نظام سیاسی افغانستان تحت حکومت طالبان «از نظر سیستماتیک و شخصی» چگونه خواهد بود.

پیشتر نیز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرده بود که کشورش در صورتی به مراسم تحلیف دولت طالبان می رود که در برگیرنده تمام بخش های جامعه افغانستان باشد.

اظهارات فوق در حالی مطرح شده اند که پیشتر خبرگزاری الجزیره به نقل از یک منبع وابسته به طالبان، مدعی شده بود که این گروه از شش کشور برای حضور در جلسه اعلام تشکیل دولت جدید افغانستان، دعوت کرده است.

به گفته این منبع آگاه، کشورهای دعوت شده عبارتند از ترکیه، ایران، چین، روسیه، پاکستان و قطر.

این منبع همچنین افزود که در حال حاضر، طالبان همه مراحل لازم برای اعلام دولت جدید را طی کرده است.

ادعاهای تشکیل قریب الوقوع دولت در افغانستان از سوی طالبان در حالی مطرح می‌شود که از هفته گذشته به این سو، اخبار ضد و نقیضی در این باره مطرح شده، حال آنکه تا امروز این اتفاق رخ نداده است.