تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱

با توجه به آغاز سال تحصیلی حدود دو هفته آینده، بسیاری از چالش‌ها و مشکلات در سیستم آموزشی پر از ابهام مانده است که برای این منظور گزارش روزنامه همشهری را بررسی کردیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حضور پایدار ویروس کرونا و شرایط غیرقابل پیش‌بینی آن در ریشه‌کن شدن و سویه‌های عجیبی که به آن اضافه می‌شود، شرایط مدرسه‌ها در وضعیت نامشخصی دارد که روزنامه همشهری این دغدغه بزرگ فرهنگی را با مشکلاتی که از سال گذشته در شیوه آموزش مجازی وجود داشته مورد بررسی قرار داده و با مسئولین استان‌ها در این رابطه گفتگو کرده است.

امروز ۱۶ شهریور ماه است و تا اول مهر و آغاز سال تحصلی ۱۶ روز بیشتر زمان نداریم؛ استرس خانواده‌ها در خصوص تحصیل دانش‌آموزان از یک طرف مسئله ساز است و چالش تجهیزات بهداشتی مدارس، کمک هزینه سرانه بهداشتی مدارس، ابزار هوشمند آموزشی یا اینترنت، کمبود ۲۰۰ هزار معلم و دانش‌آموزانی که ثبت‌نام نکرده‌اند از طرف دیگر که اگر این مشکلات بررسی و حل نشود موج گسترده افت و ترک تحصیلی دانش‌اموزان کشور را به همراه خواهد داشت.

مشکل تجهیزات بهداشتی مدارس همچنان پابرجاست

با این‌که قرار بود اعتبار جداگانه‌ای برای خرید تجهیزات بهداشتی و ساماندهی آبخوری و توالت‌های مدارس به مدیران آنها داده شود، حالا اما مدیران اغلب مدارس دولتی می‌گویند که اعتباری در این زمینه به آنها پرداخت نشده است و مشکل آنها پابرجاست.

مهرالله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز در توضیح اینکه چه اقداماتی برای تجهیزات بهداشتی مدارس ازجمله بهسازی توالت‌ها و آبخوری از سوی این سازمان انجام شده، به همشهری گفت: «‌در سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان و امسال ۴۶۰ میلیارد تومان دیگر به مدارسی که فاقد سرویس بهداشتی بودند، اختصاص دادیم که در حال هزینه هستند و هنوز تمام نشده. همچنین گفتیم که آموزش و پرورش استان‌ها از محل اعتباراتی که استانداری به آنها اختصاص می‌دهد در این زمینه اقدام کنند که رقم کلی آن هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که البته ارقامی که گفتم فقط برای ساخت آبخوری و سرویس بهداشتی مدارس نیست و شامل تعمیرات اساسی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هم می‌شود که آن هم هنوز کامل پرداخت نشده است.»

مشکل آموزش مجازی همچنان پابرجاست

مشکل آموزش مجازی که مهمترین مشکل خانواده‌هاست و سال گدشته در خصوص برنامه شاد اعتراضات زیادی را به همراه داشته است نیز همچنان موضوع پر از ابهام خانواده‌هاست.

آنطور که سیدحسن الحسینی، مسئول شبکه شاد و محسن حاجی‌میرزایی، وزیر سابق آموزش و پرورش اعلام کرده بودند، ۳میلیون دانش‌آموز یعنی ۲۱ درصد کل دانش‌آموزان کشور فاقد دریافت‌کننده‌های هوشمند بوده یا به‌دلیل موقعیت مکانی‌شان دسترسی به شبکه شاد نداشتند.

بررسی‌های میدانی در استان‌ها نشان می‌دهد که با وجود اینکه یک‌سال از آن زمان می‌گذرد، ولی همچنان مشکل دسترسی نداشتن بخش قابل‌توجهی از این دانش‌آموزان به آموزش مجازی پابرجاست.

مجوز جدب نیرو صادر نشده است

معلم‌ها به عنوان نقطه مرکزی آموزش نیز از مشکلات آموزش است که چالش کمبود ۲۰۰ هزار معلم، مسئله کوچکی نیست و این چالش همچنان ادامه دارد.

به عنوان مثال مودت، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خوزستان درباره چالش کمبود معلم در سال تحصیلی جدید به همشهری می‌گوید: «در سال تحصیلی جدید حدود ۹هزار نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش استان خوزستان کمبود داریم که سعی می‌کنیم آن را از طریق به‌کارگیری معلمان حق‌التدریس و نوبت دوم جبران کنیم و نمی‌گذاریم هیچ کلاسی بدون معلم بماند.»

بخشی از دانش‌آموزان هنوز ثبت نام نکردند

دانش‌آموزان پایه اولی که شاید بتوان گفت از دیگر دانش‌اموزان بیشتر شوق مدرسه رفتن دارد درد برخی استان‌ها هنوز در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند که استان خراسان رضوی یکی از این استان‌هاست. خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در این‌باره به همشهری توضیح داد: «استان خراسان رضوی دارای یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز است اما حدود ۲۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان این استان هنوز برای سال تحصیلی جدید در مدارس ثبت‌نام نشده‌اند. در اصل همه دانش‌آموزان باید تا پایان مردادماه ثبت‌نام می‌کردند ولی ۱۶ درصد آنها ثبت‌نام نشده‌اند. البته ثبت‌نام حدود ۱۴۰ هزار دانش‌آموز پایه اول به‌دلیل اینکه پایگاه سنجش سلامت نوورودها در پی شیوع زیاد کرونا تعطیل شد، به مشکل برخورده و فقط ۷۷ هزار نفر از آنها ثبت‌نام کرده‌اند. ۷۰ هزار دانش‌آموز غیرایرانی به‌ویژه از اتباع افغانستان نیز در استان تحصیل می‌کنند که چون در سامانه برای ثبت‌نام آنها مشکل داریم، تاکنون نتوانسته‌ایم ثبت‌نام‌شان کنیم