اردستان-ویروس کرونا همچنان در حال تاخت و تاز است و شاید تنها عاملی که بتواند در کنترل این ویروس موثر باشد، واکسیناسیون است که باید در شهرستان اردستان همچون دیگر نقاط کشور سرعت بگیرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهرستان اردستان از بین شهرهای استان اصفهان در روند واکسیناسیون گروه‌های هدف پیشتاز بوده و از این حیث رتبه برتر کشور را کسب کرده است.

بعد از چند هفته کمبود واکسن و تعطیلی مراکز واکسیناسیون با ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور ادامه روند واکسیناسیون گروه‌های هدف با اولویت افراد دُز دوم از ابتدای هفته در کشور و بالتبع شهرستان اردستان آغاز شد.

ارائه آموزش و اقداماتی که افراد بعد از واکسیناسیون باید انجام دهند، در این مرکز توسط واکسیناتورها به افراد مختلف ارائه می‌شود تا در صورت بروز تب، بدن درد و غیره بدانند که چه اقدامی باید انجام دهند.

ابراهیم از شهروندان اردستانی است که برای تزریق واکسن به مرکز واکسیناسیون مراجعه کرده بود، به خبرنگار مهر می‌گوید: به محض دریافت پیامک از طرف مرکز بهداشت، برای تزریق واکسن آمدم زیرا اکنون علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، واکسیناسیون نیز یک راه پیشگیری از ویروس کرونا است.

وی ادامه داد: گاهی شایعاتی در بین مردم مطرح می‌شود که تزریق واکسن خطرآفرین است اما باید بدانیم که هدف این شایعات فقط ایجاد بدبینی در بین مردم است و متخصصان بهداشت و درمان نسبت به واکسیناسیون توصیه جدی می‌کنند.

در میان انواع واکسن‌های موجود، واکسن کووایران برکت معروف به واکسن برکت که تولید داخل است، از جمله واکسن‌های مؤثر و موفق در زمینه مقابله با ویروس کرونا است که بسیاری از شهروندان اردستانی نیز نسبت به تزریق واکسن داخلی اقدام کرده‌اند.

به تولید داخلی اعتماد دارم

محمد از شهروندان اردستانی که برای تزریق واکسن در مرکز واکسیناسیون حاضر شده بود، نیز به خبرنگار مهر گفت: از بین انواع واکسن‌های موجود، واکسن برکت را انتخاب کردم زیرا به تولید داخلی و دانشمندان کشور اعتماد دارم و این واکسن رابر واکسن‌های خارجی ترجیح می‌دهم.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب نیز واکسن برکت را تزریق کردند و ما این کار رهبری را الگو قرار داده و با خیال راحت از این واکسن استفاده می‌کنیم.

افزایش ظرفیت واکسیناسیون روزانه در اردستان

راه‌اندازی مرکز واکسیناسیون جدید در شهرستان اردستان موجب افزایش ظرفیت واکسیناسیون روزانه و همچنین تسریع در روند واکسیناسیون شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای تسریع در روند واکسیناسیون و با توجه به رفاه حال همشهریان عزیز، جا به جایی مرکز تجمیعی واکسیناسیون با هدف توسعه روند تزریق واکسن و افزایش ظرفیت روزانه انجام شده است.

حسن ذبیحی افزود: در حال حاضر به شرط تأمین واکسن از سوی استان اصفهان، روزانه حدود ۸۰۰ دوز واکسن تزریق می‌شود در حالی که پیش از این حدود ۳۰۰ دز تزریق داشتیم.

ذبیحی تاکید کرد: تاکنون ۲۶ هزار و ۳۴۵ نفر از مردم شهرستان اردستان واکسینه شدند که ۱۴ هزار و ۸۴۱ نفر دوز اول را دریافت کردند و ۱۱ هزار و ۴۹۰ نفر نیز دوز دوم واکسن را دریافت کردند.

افراد مراجعه کننده برای دریافت واکسن کرونا دراردستان قبل از تزریق، پذیرش و سپس توسط پزشک معاینه می‌شوند.

ضرورت آزمایش پیش از تزریق واکسن

احمدی از پزشکان حاضر در این مرکز واکسیناسیون به خبرنگار مهر گفت: از افراد درباره بیماری‌های زمینه‌ای و داروهایی که مصرف می‌کنند سوال می‌شود و در صورت لزوم آزمایشات مربوطه از افراد گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: سابقه تماس با فرد مبتلا به کرونا و داشتن علائم کرونا در فرد چک می‌شود و اگر علائم کرونا داشتند، واکسیناسیون تا ۶ هفته به تعویق می‌افتد.

علاوه بر واکسیناسیون سراسری، عبور از موج پنجم بیماری کرونا نیازمند رعایت دقیق نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها است.

واکسیناسیون سراسری سبب کاهش چشمگیر فوتی‌ها می‌شود؛ این عامل در شهرستان اردستان نیز مشاهده شده است و مسئولان کشوری نیز گفته‌اند که با واکسیناسیون تا آبان ماه سال جاری، آمار فوتی‌های کشور کاهش محسوسی خواهد داشت.