به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی در روز چهارشنبه سوم شهریور ماه به عنوان چهاردهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، توانست رأی اعتماد را از مجلس شورای اسلامی دریافت کند.
با انتصاب اسماعیلی به این سمت، بسیاری از هنرمندان انتظار داشتند تا با توجه به شرایط بحرانی که شیوع ویروس کرونا در بخشهای مختلف هنری بوجود آورده و تأثیر جبران ناپذیری به خصوص بر پیکره هنر زده است، هرچه سریعتر معاونان خود را در حوزههای مختلف هنری معرفی کند.
در این میان با توجه به اهمیت حوزه سینما و گستردگی آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گمانه زنیهای متعددی برای انتخاب رئیس سازمان سینمایی از سوی گروههای مختلف سینمایی مطرح میشد. همچنین انتظار میرفت که محمد مهدی اسماعیلی با توجه به برنامههایی که در حوزه سینما ارائه داده بود و با توجه به شنیدههایی در رابطه با دیدار وی با برخی از گزینههای ریاست سازمان سینمایی و ارائه برنامه و سیاستهای برخی از این گزینهها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همین بازه زمانی رئیس سازمان سینمایی را معرفی کند.
پیش از این خبرگزاری مهر، طی گزارشی گزینههای احتمالی ریاست سازمان سینمایی را در دولت سیزدهم معرفی کرده بود که شامل محمد خزاعی، سیدمحمود رضوی، شهاب اسفندیاری و جواد رمضاننژاد بهعنوان گزینههای اصلی میشد.
از بین این چهار گزینه در ابتدا نام شهاب اسفندیاری و در نهایت جواد رمضان نژاد که هردو در صدا و سیما و مشغول به کار بودند، حذف شد. البته این را هم باید بگوییم که جواد رمضان نژاد که در حال حاضر به عنوان مدیرعامل «سیمافیلم» فعالیت میکند یکی از گزینههای اصلی ریاست سازمان سینمایی بود که شنیدهها حاکی است با مخالفت سازمان صدا و سیما برای ترک پست خود در این سازمان، نتوانست برای این پست انتخاب شود.
حال، پست ریاست سازمان سینمایی با ۲ گزینه مواجه است. ۲ گزینهای که هر دو به عنوان تهیه کننده آثار متفاوتی را در سینمای ایران تولید کردهاند، یکی از آنها تجربه دبیری جشنوارههای مختلف سینمایی از جمله فجر و مقاومت را دارد و دیگری در حال حاضر به عنوان مشاور فرهنگی محمدباقر قالیباف رئیس یازدهمین مجلس شورای اسلامی، فعالیت میکند.
اگر کمی پیشینه سینمای ایران و مشکلات آن طی ۴ دهه گذشته را بررسی کنیم، میبینیم پتانسیل مدیریتی سینما برای بخشی از مشکلات این هنر صنعت و انرژی پرچمداران آن برای حل معضلاتی که سالها در بدنه سینما جاری بوده است، صرف شده است. معضلاتی که با راحتی میتوانست با برقراری ارتباط مناسب با نمایندگان مجلس، به خصوص اعضای کمیسیون فرهنگی به راحتی برطرف شود. نمایندهای که بتواند پل ارتباطی میان سینماگران و مجلس شورای اسلامی باشد و زبان مشترکی را بین آنها فراهم کند.
سیدمحمود رضوی که تهیهکنندگی در سینما را با «درباره الی…» به کارگردانی اصغر فرهادی آغاز کرد، تهیهکنندگی فیلمهای شاخصی چون «دهلیز»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «رد خون» را در کارنامه خود دارد.