سمنان- فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با راه‌اندازی مرکز کنترل و پایش اطفای حریق، پوشش حفاظتی سازمان جنگل‌ها اکنون به ۹۰ درصد ارتقا یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ رضا اکبری پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه سفر به استان سمنان و در جمع خبرنگاران به میزبانی منابع طبیعی سمنان، با اشاره به حریق‌های گسترده در جنگل‌های کشور و کمبود امکانات، تاکید داشت: پوشش حفاظتی سازمان جنگل‌ها اکنون به ۹۰ درصد ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه برای تقویت ضریب حفاظتی استفاده از بی‌سیم، جی پی اس، دوربین‌های ثابت و رصدگر و… استفاده می‌شود، تاکید داشت: راه‌اندازی مرکز کنترل و پایش اطفای حریق از جمله اقداماتی است که توانسته توان عملیاتی ما را در بحران‌ها ارتقا ببخشد.

فرهنگ سازی به مثابه پیشگیری

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها درباره تشدید اقدامات حفاظتی در جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: مردم یا به قول دیگری جوامع محلی، یگان حفاظت و حاکمیت سه رکن مهم در حفاظت از اراضی ملی و جنگل‌ها محسوب می‌شود که اگر نباشند، تمام امکانات نیز نمی‌تواند به ما کمک کند در نتیجه یگان حفاظت در کنار ارتقای تجهیزات، نوآوری، خلاقیت و اصلاح فرآیندها را نیز دنبال می‌کند.

اکبری با بیان اینکه وظیفه سازمان جنگل‌ها سازماندهی، برنامه‌ریزی و راهبری مجموعه کلان منابع طبیعی است، گفت: هیچ توسعه‌ای در کشور چه عمومی و چه عمرانی نباید بدون پیوست منابع طبیعی انجام شود

وی رویه و رکن اصلی حاکم بر یگان حفاظت از جنگل‌های کشور را فرهنگ سازی در بین اقشار مردم به ویژه کودکان دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم با روش‌ها و الگوهای آموزشی ترویج فرنگ مراقبت از اراضی ملی و جنگل‌ها را نهادینه کنیم نیاز به تشکیل پرونده تخلف و رسیدگی به جرایم و… نیست چرا که نسلی مراقبت گر تربیت خواهد شد و این خود نوعی پیشگیری است.