وزیر دفاع استرالیا گفت که کانبرا از مدت ها پیش دغدغه ها و نگرانی هایش را در مورد توافق تسلیحاتی ساخت زیردریایی توسط فرانسه به پاریس اطلاع داده بوده و در این زمینه شفاف عمل کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، همزمان که توافق تسلیحاتی جدید بین استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به AUKUS باعث ایجاد بحران دیپلماتیک بین فرانسه و این کشورها شده است، «پیتر داتون» وزیر دفاع استرالیا امروز یک شنبه اعلام کرد که کانبرا با پاریس درباره نگرانی‌هایش در مورد توافق ساخت زیردریایی توسط فرانسه، «رو راست و صادق» بوده است.

داتون در همین رابطه ادامه داد که استرالیا نگرانی و دغدغه‌هایی را با فرانسه در مورد این قرارداد که به ادعای وی در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۰ میلیارد دلار ارزش داشته و امروز هزینه آن بسیار بیشتر است، مطرح کرده است.

وی گفت: می‌گویند نگرانی‌ها توسط دولت استرالیا مطرح نشده بود.

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در همین رابطه مدعی شده بود که «نگرانی های بسیار مهمی» را در مورد این توافق در ماه ژوئن به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه ابراز کرده و صراحتاً گفته است استرالیا باید بر اساس منافع ملی اش تصمیم گیری کند.

لازم به توضیح است که استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های این دو-پاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی شد.

مطابق این توافق نامه تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخواند.

برچسب‌ها