بجنورد- نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درآمد ماهانه ۳ میلیون تومانی ایجاد هر نیروگاه خورشیدی خانگی، گفت: طرح نیروگاه‌های خانگی خورشیدی را باید در استان توسعه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد وحیدی ظهر یک شنبه در دیدار مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان شمالی که در این اداره کل برگزار شد، بابیان اینکه گرانی نهاده‌های دامی شرایط دامداران استان را بحرانی کرده اظهار کرد: بر این اساس باید طوری برنامه‌ریزی شود تا اشتغال‌هایی با ضریب پایداری بالا و تضمین‌شده برای اقشار محروم استان مهیا شود.

نماینده ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی توسعه نیروگاه خورشیدی خانگی را یکی از طرح‌های موفق و پایدار دانست و گفت: این طرح با توجه به اینکه با کمترین زیرساخت‌ها و تضمین بیش از ۲۰ سال پیش‌بینی‌شده است، قطعاً جزو طرح‌های موفق برای مددجویان خواهد بود.

وی بابیان اینکه با تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی می‌توان طرح توسعه نیروگاه‌های خانگی خورشیدی را در استان توسعه داد، افزود: هر خانوار نیازمند هم‌اکنون می‌تواند بدون صرف وقت، اتلاف انرژی و نیروی کار با اجرای این طرح بیش از سه میلیون تومان درآمد زایی ماهانه داشته باشد.

وحیدی در انتها به طرح ساخت مسکن برای سالمندان و مشکلات پذیرش ضمانت‌های بانکی در این قشر اشاره کرد و گفت: پذیرش ضمانت فرزندان خانوارهای دارای سالمند برای ارائه اطمینان به بانک‌ها در بازپرداخت اقساط یکی از راه‌های مناسب در مدیریت و مقاوم سازی مسکن سالمندان است.

ساخت ۲۲۰ نیروگاه خورشیدی خانگی طی سال جاری

مجید الهی راد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان شمالی نیز در این جلسه از برنامه ریزی برای اجرای ۲۲۰ طرح نیروگاه خورشیدی خانگی برای مددجویان تحت حمایت این نهاد طی سال جاری خبر داد.

وی قیمت پیش‌بینی‌شده اجرای طرح نیروگاه خورشیدی خانگی برای هر خانوار را ۸۵ تا ۹۵ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: اکنون هزار منزل مسکونی با سازه‌های مناسب برای احداث طرح نیروگاه خورشیدی در استان پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی در ادامه به اقدامات انجام‌شده توسط این نهاد در حوزه مسکن محرومان اشاره کرد و بیان داشت: از محل تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان، ساخت ۴۰۱ واحد مسکونی برای مددجویان شهرستان مانه و سملقان آغاز شده و از محل تفاهم‌نامه با سپاه نیز ۲۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان سراسر استان احداث خواهد شد.

وی ساخت ۴۵ واحد مسکونی برای ایتام، ۱۰ واحد مسکونی خاصه برای روستای پیربز و ساخت ۵۰ واحد مسکونی از محل تعهدات خیران را نیز از دیگر واحدهای مسکونی در حال ساخت در استان نام برد.