سخنگوی طالبان می گوید همچنان در حال بررسی مواضع نخست وزیر پاکستان است اما یکی از سران این گروه از اظهارات اخیر عمران خان درباره ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی تایمز، طالبان هنوز به طور رسمی درباره اظهارات عمران خان نخست وزیر پاکستان مبنی بر بازکردن باب گفتگو با این گروه برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، اظهارنظری نکرده است.

حتی ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان از پاسخ به سوال «دیلی تایمز» در این زمینه طفره رفت و به گفتن اینکه «در حال جمع آوری اطلاعات هستم» اکتفا کرد.

اما، «محمد مبین» یکی از سران طالبان در گفتگو با تلویزیون آریانا گفت: به هیچکس اجازه نمی دهیم خواستار ایجاد دولت فراگیر در افغانستان شود. آیا چنین حکومتی به این معنا خواهد بود که همسایگان پاکستان، نمایندگان و جاسوس هایشان را وارد سیستم حکومتی کنند؟

وی در ادمه افزود: دوست داشته باشید یا نه، نظام ما (از نظر خودمان) فراگیر است. ما آزادیم و مثل پاکستان که حق تصمیم گیری درباره نظام خودش را دارد؛ ما هم از چنین حقی برخوردار هستیم.

این در حالی است که در کابینه موقت طالبان، دو عضو تاجیک و ازبک حضور دارند حال آنکه به شیعیان هزاره هیچ جایگاهی داده نشده است.

البته طالبان مدعی است که دولتش به اندازه کافی فراگیر هست و در زمان تشکیل دولت موقت شاهد رفع برخی کاستی ها خواهیم بود.