زنجان-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، از گزینش ۲۲ برنامه شاخص، مهم و تاثیرگذار در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدربیع احمدخانی روز دوشنبه در بازدید دفتر خبرگزاری مهر، ضمن قدردانی از فعالیت های این خبرگزاری، که در حوزه اطلاع‌رسانی، پل ارتباطی خوبی بین مردم و مسئولان بوده است، گفت: مهر یکی از خبرگزاری‌هایی است که در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه فرهنگ و هنر فعالیت مضاعف و جهادی نسبت به سایر رسانه‌ها داشته است.

وی با یادآوری اینکه از ۲۷ آبان‌ماه سال گذشته این فرصت به دست آمد که دوباره در شهر زنجان و برای خدمت‌گذاری به هم‌استانی‌ها حضور داشته باشد، یادآور شد: از زمان حضور در این عرصه، یک برنامه چهار ماهه تا پایان سال گذشته و یک برنامه یک ساله تا پایان امسال تهیه و تدوین شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: این برنامه‌ها در قالب ۱۸۶ عنوان برنامه تدوین و تهیه شده و همه این برنامه‌ها در حوزه‌ها و مناسبت‌های مختلف در استان زنجان به اجرا گذاشته شده و هم‌اکنون نیز در حال اجرا است.

احمدخانی با اشاره به اینکه علاوه بر برنامه‌های کلی، تعداد ۲۲ عنوان برنامه شاخص، مهم و تاثیرگذار نیز گزینش شده تا این برنامه‌ها به صورت ویژه پیگیری شود، تصریح کرد: افتتاح مجتمع فرهنگی - هنری زرین در شهرستان ایجرود، یکی از این برنامه‌های شاخص به شمار می‌رود که مجری آن اداره‌کل راه و شهرسازی استان بوده و بهره‌بردار آن نیز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی در همین خصوص اظهار کرد: امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته و تخصیص اعتبارات لازم برای این پروژه، شاهد افتتاح در آینده نزدیک آن باشیم؛ چرا که با تحقق آن، تنها مرکز فرهنگی فعال در شهرستان ایجرود راه‌اندازی شده و تحول خوبی در حوزه فرهنگی این منطقه اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، تدوین دایره‌المعارف فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان را یکی دیگر از برنامه‌های شاخص این اداره‌کل دانست و گفت: یکی از اولویت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، تدوین این دایره‌المعارف است.

وی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل به زبان فارسی و ترکی را از دیگر برنامه‌های شاخص این اداره‌کل برشمرد و اذعان کرد: در همین راستا بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه مربوطه ارسال شده است و امیدواریم مهرماه امسال شاهد برگزاری آیین اختتامیه این برنامه باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، یکی دیگر از اولویت‌های این اداره‌کل را برگزاری جشنواره‌های مذهبی دانست و بیان کرد: در همین راستا چند برنامه مذهبی طی سال گذشته برگزار کرده و تعدادی نیز هم‌اکنون در حال اجرا است.

احمدخانی اضافه کرد: مهم‌ترین این برنامه‌ها جشنواره سراسری فرهنگی، هنری و پژوهشی نماز با عنوان «معراج» است که در همین راستا حدود ۶۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است و تلاش داریم مهرماه امسال آیین اختتامیه این جشنواره را نیز برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه ششمین جشنواره استانی قرآنی، فرهنگی و هنری رمضان نیز از دیگر برنامه‌های شاخص استان به شمار می‌رود، ادامه داد: در همین راستا حدود ۲۰۰ عنوان برنامه در قالب این جشنواره به اجرا گذاشته شد که هر شب در طول ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری آن بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، عملیاتی کردن برش استانی مهندسی فرهنگی کشور از دیگر برنامه عنوان کرد و با اشاره به اینکه دو رئیس‌جمهور این نقشه مهندسی کشور را تایید و ابلاغ کردند، گفت: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در فروردین‌ماه امسال به استان‌ها ابلاغ و قرار بر این شد که هر استان پنج مسئله مهم و اساسی حوزه فرهنگ را احصا کرده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کند.

احمدخانی تصریح کرد: با فعال بودن اعضای کمیته شورای فرهنگ عمومی، پنج مسئله احصا و در جلسه آتی شورای فرهنگ عمومی مطرح خواهد شد که امیدواریم مصوب شده و مرحله عملیات اجرایی خود را طی کند.

وی از چهارمین جشنواره ملی داستان‌نویسی رضوی به زبان ترکی و نیز ششمین جشنواره ملی شکوه شکیبایی به عنوان دو برنامه‌ای که قرار است امسال برگزار شود، یاد کرد و افزود: همچنین نخستین جشنواره منطقه‌ای تئاتر ترک‌زبانان کشور، از دیگر برنامه‌هایی است که امیدواریم بتوانیم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آن را برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: همچنین دومین جشنواره تخصصی منطقه‌ای عفاف و حجاب با عنوان «یاشماق» و نیز پنجمین جشنواره استانی نمایش و موسیقی کودک و نوجوان در صورت فراهم بودن شرایط، حتماً باید به صورت حضوری برگزار شود.

احمدخانی از انجام فرخوان جشنواره تجسمی و خوشنویسی در روز ۳۰ شهریورماه امسال خبر داد و بیان کرد: این اداره‌کل در حوزه عترت نیز کارهای ارزنده‌ای انجام داده که یکی از این برنامه‌ها، برگزاری جشنواره قرآنی کودک و نوجوان است. در همین راستا امسال آزمون‌های قرآن و عترت را برگزار کردیم که بیش از ۱۶۰۰ نفر در ۱۸ رشته در این آزمون‌ها شرکت کردند و ۱۰۰ نفر نیز از استان زنجان در این خصوص منتخب شدند.

وی، راه‌اندازی مرکز اسناد فرهنگی و هنری را یکی دیگر از کارهایی دانست که این اداره‌کل هم‌اکنون مبادرت به انجام آن کرده است، گفت: از هنرمندان و اساتید استان درخواست داریم اگر سندی در اختیار دارند، خود سند و یا تصویر آن را در اختیار ما قرار دهند تا این اسناد در قالب این مرکز در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.