بیرجند- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت جذب مشارکت مردمی در توسعه هر شهرستان گفت: ناعدالتی در تخصیص اعتبارات ممنوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید پورعیسی، صبح سه شنبه در گردهمایی شوراهای اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: متأسفانه در سطح کشور عنایتی به آمایش ملی نشده و به انسجام نرسیده است ولی ما در استان‌ها اقدامات خود را در این حوزه انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در آمایش می‌خواهیم سهم استان در کشور را بیابیم، بیان‌کرد: در ابتدای سال سند ملی آمایش کشور مصوب شده و سند آمایش استان نیز با آن تطبیق شده است.

پور عیسی درباره نحوه و شیوه توزیع اعتبارات در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در برنامه ششم چهار محل برای تجهیز منابع استان‌ها در نظر گرفته شده است که از آن جمله اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی، خودیاری و مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری خارجی چندانی نداشته‌ایم، گفت: اگر می‌خواهیم اعتبارات و امکانات دولتی بیشتری برای استان جذب کنیم باید خودیاری و مشارکت‌های مردمی بیشتری را نیز برای توسعه منطقه جلب کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: نباید انتظار داشت که همه مشکلات کوچک و جزئی در شهرها و بخش‌ها را استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حل کند بلکه خود شوراها نیز در این زمینه و جذب مشارکت‌های مردمی فعال شوند.

پور عیسی بیان‌کرد: اگر دولت توان این را داشته باشد که جزء و ریز همه مشکلات کوچک را حل کند چه نیازی به راه‌اندازی شوراها و دهیاری‌ها بود، بلکه باید شوراها استعدادها و پتانسیل‌های خود را برای حل مسائل فعال کند و باور داریم چنین ظرفیتی وجود دارد.

وی ادامه داد: باید به این سمت برویم که بگویم که اگر قنات بخش و روستای ما مشکل دارد و یا شهر ما بیمارستان ندارد، بخشی را از محل خیر، مشارکت مردمی و … تأمین کنیم تا دولت هم بخش دیگر اعتبار را تأمین کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی گفت: اگر نگاه خود را در زمینه توسعه شهر و بخش خود تغییر ندهیم با اعتبارات دولتی، پروژه‌های فعلی تا ۵۰ سال آینده هم به اتمام نخواهد رسید.

پور عیسی اظهار کرد: ما منابع اعتباری مختلف چون اعتبارات تملک سرمایه‌ای، اعتبارات توازن استانی و ملی داریم ولی هر کدام از این‌ها بر اساس دستورالعمل و شیوه خاص و طبق دو مؤلفه جمعیت و محرومیت توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه ناعدالتی در تخصیص اعتبارات از نظر قانونی ممنوع است، یادآور شد: اگر هر شهرستان قرار است چند درصد اعتبار بیشتری بگیرد باید علت آن نیز به صورت کامل تبیین شود.