رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به همراه دیگر مقامات وزارت دفاع که توسط کنگره این کشور برای پاسخگویی به عملکردشان درباره خروج از افغانستان احضار شده اند، از تماس تلفنی مشهورش با چین دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک آمریکا در کنگره این کشور از تماس تلفنی خود با چین در پایان دوره رئیس جمهور سابق که انتقادات فراوانی را در پی داشته است، دفاع کرد.

میلی در کنگره آمریکا گفت که وی می دانسته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق قصدی برای حمله به چین نداشته است و این مسئله را وظیفه خود دانسته است تا با این تماس تلفنی به مقامات چینی اطمینان لازم را بدهد.

وی در همین رابطه به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت: من می دانم، مطمئن هستم که ترامپ قصد حمله به چینی ها را نداشت و این مسئولیت مستقیم من از جانب وزیر (دفاع) بود که این مسئله را به چینی ها منتقل کنم.

میلی ادامه داد: وظیفه من در آن زمان کاهش تنش بود. پیام من منسجم بود مبنی بر اینکه آرام و پایدار بمانید و تنش ها را کاهش دهید. ما قصد حمله به شما را نداریم.

پیشتر گزارش شده بود که سران نظامی دولت واشنگتن قرار است ظرف روزهای سه شنبه و چهارشنبه، در یکی از جنجال برانگیزترین جلسات استماع کنگره، از بابت کاستی‌های راهبرد خروج از افغانستان، پاسخگو باشند.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و «فرانک کنث مک کنزی» رئیس واحد تروریستی سنتکام باید پاسخگوی سوالات کنگره باشند.

گفتنی است که مارک میلی پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد تماس مخفیانه با چین که در کتاب جدید «باب وودوارد» به آن اشاره شده، در اظهار نظری عمومی اعلام کرده بود، تماسی که گرفته «به طور کامل در حوزه وظایف» او بوده است.

انتشار این گزارش با موجی از واکنش‌ها در آمریکا روبرو شد و برخی با توجه به تماس‌های رئیس ستاد مشترک آمریکا با مقامات چینی بدون اطلاع رئیس جمهور وقت، خواستار کناره گیری او شده بودند.