قزوین - دیدار رئیس دستگاه قضا با اقشار مختلف مردم زمینه ای شد تا مسائلی همچون زمین خواری متفاوت و یا رانت خواری ها در قزوین به صورت مستقیم به گوش قاضی القضات برسد.

به گزارش خبرنگار مهر درحالی‌که از آخرین سفر رئیس قوه قضائیه به قزوین نزدیک به ۱۵ سال می‌گذرد، مردم قزوین امروز میزبان محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه بود. این دیدار در حالی صورت گرفته که تنها سه ماه از ریاست اژه‌ای بر دستگاه قضا می‌گذرد و این دومین سفر استانی وی است.

مردم قزوین در حالی میزبان رئیس عدلیه بودند که دیدار با اقشار مختلف او را باید یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سفر یک‌روزه دانست.

ساعت حدود ۱۰ صبح را نشان می‌داد که حجت‌الاسلام اژه‌ای پس از دیدار با مدیران استان در شورای اداری وارد سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین شد.

خیلی پیش از این منتظر بودند تا در این سفر بتوانند مهم‌ترین خواسته‌ها و نیازهای استان را با عالی‌ترین مقام قضائی استان در میان بگذارند و از همین رو سالن مملو از جمعیت بود.

واگذاری رانتی واحدهای تولیدی را با چالش روبرو کرد

آیت‌الله عابدینی سخنران ابتدایی این جلسه بود. سخنرانی که خیلی‌ها انتظار داشتند تا تیغ تیز عدالت‌خواهی او همچون گذشته سودای مفسدان را بر هم بزند.

امام جمعه شهر قزوین در اندک زمان خود سعی کرد تا عمده‌ترین چالش‌های این شهر را بر زبان جاری کرده و به قاضی‌القضات گوشزد کند.

ماجرای شرکت فرنخ و مه نخ نقطه تیز سخنان آیت‌الله عابدینی بود. وی در سخنان خود تصمیمات در رابطه با شرکت فرنخ و مه نخ را به چالش کشید و گفت واگذاری‌های رانتی واحدهای تولیدی استان قزوین را با چالش جدی روبرو کرد.

آیت‌الله عابدینی یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت فرنخ و مه نخ را واگذاری آن به بی‌خردان دانست.

مصوبات سفر مقام معظم رهبری عملیاتی شود

نماینده بانوان در استان قزوین عدم اجرای تمام و کمال مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۲ به استان را یک مشکل جدی دانسته و عنوان کرد: مسئله‌های مهمی همچون انتقال آب الموت به دشت قزوین از مصوباتی بوده که به‌صورت کامل اجرایی نشده است.

وی عنوان کرد: این امر حیاتی بر زمین‌مانده و باعث مشکلات متعدد معیشتی و مسائل زیست‌محیطی شده است.

اسماعیل رجبعلی نماینده فرزندان شهدا از دیگر کسانی بود که توانست مطالبات جامعه ایثارگری استان قزوین را با قاضی‌القضات در میان بگذارد.

او در این جلسه در راستای بند خ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی مبنی بر سنوات ارفاقی برای ایثارگران و خانواده شهدا صحبت کرد.

این فرزند شهید حضور مسئولین در بین مردم را یکی از دستاوردهای نظام اسلامی دانست و ادامه داد: مشکل جذب خانواده ایثارگران و فرزندان شهدا به‌عنوان یک دغدغه جدی است که برای آن بودجه و دستورالعمل لازم پیش‌بینی‌شده اما تاکنون اجرایی نشده است مطرح کرد.

تلاش برای گسترش عدالت خواسته جدی طلاب است

حجت‌الاسلام سبحانی نیا یکی دیگر از افرادی بود که به‌عنوان نماینده طلاب و روحانیون استان پشت تریبون حاضر شد تا دغدغه این بخش از جامعه را بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه برای این وقت پنج‌دقیقه‌ای دیروز جلسه‌ای با طلاب برگزارشده عنوان کرد: صحبت‌های امروز من حرف جامعه طلاب است و حرف شخصی یک نفر خاص نیست.

تلاش برای گسترش عدالت، بازگرداندن خصوصی‌سازی شده‌های غیرعادلانه و رانتی به دولت و همچنین مجازات و محاکمه آن‌ها، محاکمه تارکان فعل و افرادی که کشور را با مشکلات بزرگ روبرو کرده‌اند و برخورد قاطع با زمین‌خواری و ویژه خواری از خواسته جدی طلاب بود که حجت‌الاسلام سبحانی نیا آن‌ها را مطرح کرد.

وی در ادامه صحبت‌هایش دیپلماسی فعال درزمینهٔ به چالش کشیدن جهان غرب برای تروریسم دولتی و غیردولتی و نقص حقوق بشر را دغدغه دیگر این جامعه برشمارد و گفت: در طول دهه گذشته تهاجم فرهنگی و ترویج سبک زندگی غربی افزایش‌یافته و مبارزه با آن مطالبه حوزه علمیه است

نماینده اصناف در این جلسه محمد فرج‌زاده بود. او سعی کرد تا در زمان ۵ دقیقه‌ای خود عمده‌ترین مشکلات این قشر را بیان کند. مالیات و عدم شفافیت در آن و همچنین مشکلات بیمه دو مسئله مهمی بود فرج زاده به نمایندگی از اصناف به گوش قاضی‌القضات رساند.

سید محمد حسینی نماینده کانون وکلا نیز در ادامه این جلسه دغدغه‌های قشر خود را بیان کرد.

حسینی عنوان کرد: قدم اول در احقاق حقوق مردم تضمین دادسرای عادلانه و آموزش حقوق شهروندی به شهروندان است و وکیل دادگستری آگاه در کنار قاضی آگاه، موکل خود را در پناه قانون قرار می‌دهد و سبب می‌شود تا وکیل دادگستری و کانون وکلای مستقل و مقتدر حامی قوه قضائیه مقتدر باشد.

زمین‌خواری هایی از جنس متفاوت در قزوین جاری است

فاطمه محمدبیگی از دیگر سخنرانان این جلسه بود. نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در حالی پشت تریبون قرار گرفت که در دستان خود پوشه‌های زیادی را به همراه داشت.

وی در همان ابتدا به وقت کمی که در اختیار نمایندگان مردم قرارگرفته اعتراض کرد و گفت: نمایندگان مردم در مجلس دو سال است که منتظر هستند تا مشکلات مردم را با رئیس قوه قضائیه مطرح کنند و این زیبنده نیست که تنها دو وقت ۵ دقیقه‌ای به آن‌ها ارائه شود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: عملکرد قضات و دستگاه قضا خوب و قابل‌تقدیر است اما نیازمند ارتباط خوب دستگاه قضا با نماینده‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از زمین‌خواری‌ها در قالب‌های متفاوت در حال انجام است ادامه داد: در خصوص مسئله صنعت مشکلات زیادی در استان وجود دارد از سوی دیگر در حوزه کشاورزی نیز شاهد فرونشست دشت قزوین و در این میان شکل‌گیری صنایع آب بری همچون فولاد بر روی دشت بی‌رمق قزوین نیز قابل‌رؤیت است و به‌طورکلی می‌توان گفت که در عرصه منابع طبیعی شاهد رویارویی مردم و دولت هستیم.

کرونا آسیب جدی به جامعه هنری وارد کرد

پایان صحبت‌های دیدار اقشار مختلف مردمی با رئیس قوه نیز با صحبت مهرزاد محصص مستشاری نماینده هنرمندان همراه شد.

این نماینده جامعه هنری گفت: ۱۱ درصد آثار تاریخی و هنری کشور در قزوین جای گرفته و این سرزمین خواستگاه دانشمندان و اندیشمندان بوده و این در حالی است که اعتبارات فرهنگی و هنری استان جوابگوی نیازهای نیست.

وی با اشاره به اینکه کرونا آسیب جدی به جامعه هنری وارد کرد افزود: تقویت ارتباط هنر با قوه قضائیه بیشتر از همیشه احساس می‌شود و می‌توان گفت پیوست فرهنگی و هنری یک نیاز ضروری برای احکام و قوانین است.

به گزارش خبرنگار مهر پس از پایان صحبت‌های نمایندگان اقشار مختلف مردم، نوبت حجت‌الاسلام اژه‌ای بود تا پاسخی به این دغدغه‌ها بدهد.

وی که در آستانه اذان ظهر سخن می‌گفت به وقت کم خود برای پاسخ به همه مسائل اشاره و اظهار کرد: رئیس سازمان بازرسی کشور موظف است دغدغه‌ها در رابطه با عملی نشدن قوانین مرتبط با جذب ایثارگران و خانواده‌های آنان را بررسی کند.

قاضی‌القضات عنوان کرد: با دستگاه‌هایی که در اجرای این قانون مهم کوتاهی کرده‌اند حتماً برخورد قاطعی صورت خواهد گرفت و اگر در نحوه اجرا اختلاف وجود دارد باید رفع شود.

هیچ واحد تولیدی نباید تعطیل شود

رئیس دستگاه قضا در سخنان خود با بیان اینکه تا حد ممکن هیچ واحد تولیدی و صنعتی نباید در کشور تعطیل شود، اضافه کرد: حتی تولید اسمی واحدها نیز نباید کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به دغدغه اصناف عنوان کرد: مسائل مالیات و مصوبات مربوط به اجرای قانون باید مرتب و منظم شده و به دست قوه رسانده شود تا پیگیری لازم را از طریق مجلس و سازمان بازرسی کل کشور پیگیری شود.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در پایان صحبت‌هایش گفت: خیلی از مشکلات اجتماعی باید با مسائل فرهنگی اجرایی شود که البته با توجه به گذشتن وقت اذان از طرح و پاسخ به همه مسائل خودداری می‌کنم اما پیگیری خواهم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر اگرچه دغدغه مردم همان دغدغه اصلی جامعه و چه‌بسا دولت است اما بی‌مهری‌های اخیر در حوزه‌های مختلف این روزها حال و هوای دیگری به شهر داده و آحاد مردم را با مشکلات سخت مواجه کرده است که البته صحبت‌های امروز رئیس قوه و شنیدن گلایه‌های مردم سبب شد تا گام اول رشد و توسعه انقلاب که در حضور مسئولین در کنار مردم و گفتمان با آن‌ها به‌خوبی محقق شود.