نظرآباد - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: پرونده ثبتی محوطه ازبکی و کاروانسرای ینگی‌امام نظرآباد برای ثبت در فهرست میراث جهانی در دست اقدام قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریدون محمدی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته گردشگری در نظرآباد، اظهار کرد: در روزهای پیش‌رو استان البرز میزبان هیئت بررسی علمی و باستان‌شناختی خواهد بود که از محوطه باستانی ازبکی نظرآباد و کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ با هدف ارزیابی برای قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی بازدید خواهند کرد.

وی بیان کرد: محوطه باستانی ازبکی با قدمت ۹ هزار ساله که اولین خشت دست‌ساز بشر در سازمان ملل به نمایش گذاشته شده به عنوان میراث جهانی متعلق به تمام بشریت بوده و قدمت باستان‌شناختی و فرهنگ منطقه و ایران‌زمین را به رخ جهانیان می‌کشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با تمجید از مردم و شهروندان فهیم، قدرشناس، مهمان‌نواز و به ویژه ایثارگر نظرآباد تصریح کرد: «این شهرستان همواره مهد تاریخ، فرهنگ و هنر محسوب شده و علاوه بر تپه ازبکی آثار تاریخی و طبیعی ارزشمند دیگری را در خود جای داده است.

وی اضافه کرد: کاروانسرای ینگی امام که چهار گنبد آن سال گذشته مرمت و بازسازی شد و در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته از جمله دیگر بناهای ارزشمند و تاریخی البرز است که پرونده ثبت جهانی آن نیز در حال تکمیل شدن است.

محمدی با تأکید بر لزوم همکاری نهادهای مربوطه و دستگاه‌های خدماتی یادآور شد: عملیات پاکسازی و آماده‌سازی هر دو مجموعه تاریخی به همت شهرداری به زودی آغاز شده و بدین منظور اعتباری برای انجام امور جاری در نظر گرفته شده است.