مقامات الجزایر اظهارات رئیس جمهور فرانسه و یادآوری گذشته استعماری پاریس در کشورشان را شدیدا محکوم و آن را توهین به ملت الجزایر و دخالت در امور داخلی عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، الجزایر با صدور بیانیه ای نسبت به اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

در بیانیه نهاد ریاست جمهوری الجزایر که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، آمده است: اظهارات ماکرون توهینی غیرقابل قبول به یاد بیش از ۵ میلیون و ۶۳۰ هزار شهیدی است که خود را با مقاومت شجاعانه در برابر استعمار فرانسه (بین سال های ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲) فدا کردند.

همچنین در این بیانیه آمده است که جنایات استعماری متعددی که توسط فرانسه انجام شده، نسل کشی علیه مردم الجزایر است و یادآور شده که اظهارات منتسب به ماکرون رسما تکذیب نشده است.

مطابق بیانیه مذکور، الجزایر دخالت در امور داخلی خود را رد می کند و سفیر الجزایر در پاریس برای رایزنی فراخوانده شده است.

پیشتر ریاست جمهوری الجزایر اعلام کرده بود که سفیر این کشور در پاریس برای مشورت فرا خوانده شده است و بیانیه ای در این باره متعاقبا اعلام خواهد شد.

ماکرون روز پنجشنبه طی سخنانی درباره الجزایر، این کشور را مسئول نفرت از فرانسه دانست.

وی در همین رابطه مدعی شده بود: مسئله این است که آیا قبل از استعمار فرانسه، ملتی به نام الجزایر وجود داشت؟

وزارت خارجه الجزایر چند روز قبل نیز سفیر فرانسه در این کشور را برای اعلام مراتب اعتراض شدید و رسمی کشورش از بابت تصمیم یکجانبه پاریس درخصوص کاهش سهمیه ویزای اختصاص یافته به شهروندان الجزایری احضار کرده بود.