ارومیه – رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استان برای رشد و توسعه صنعت دامپروری روزانه ۵۰۰ تن نهاده دامی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر کرامتی ظهر یکشنبه در جلسه بررسی تولیدات بخش کشاورزی استان به خصوص سیب، با اشاره به ضرورت تأمین علوفه مورد نیاز دام‌های استان افزود: مناطق شمال استان که با مشکل کمبود آب مواجه نیستند نیاز است کشت ذرت علوفه‌ای و سویا برای پایداری تولید افزایش دهند.

وی بیان اینکه استفاده از آمیخته گری به عنوان یک روش اصلاح نژادی مؤثر و موفق در گوسفندان به شمار می‌رود، ادامه داد: در آمیخته گری دام سبک در کشور جزو استان‌های پیشرو هستیم که نیاز است مرکز تحقیقات کشاورزی نیز در این زمینه با جدیت بیشتری ورود کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در زمینه هدر رفت تولید سیب در استان نیز گفت: باغداران استان با بکارگیری بذور پایه رویشی و روش‌های علمی از هدر رفتن ۳۰ درصد تولید سیب درختی و تبدیل شدن به سیب صنعتی قبل از زمان برداشت جلوگیری کنند.

کرامتی با تاکید بر اینکه باید یک نقشه راه عملیاتی برای تولید سیب که قابلیت اجرایی داشته باشد، تدوین شود، عنوان کرد: ریزش میوه اجتناب ناپذیر است اما با مدیریت صحیح در باغات می‌توان ریزش سیب به طور معمول را کاهش داد.

وی خاطر نشان کرد: از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در خواست داریم روش‌های جدید علمی و تأثیر گزار در این زمینه را در اسرع وقت شناسایی و در اختیار کشاورزان قرار دهند. سیب‌های رقم رد گلدن در مقایسه با رقم گلدن دچار ریزش بیشتری می‌شوند و پایه‌های بذری نیز نسبت به پایه‌های رویشی ریزش بیشتری دارند.

کرامتی تبدیل باغات بذوری به باغات مدرن و استفاده از ارقام مقاوم به کم آبی و آفات، استفاده از ارقام دیرس یا زودرس بسته به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف استان، پراکنش رسیدگی در زمان، آبیاری منظم و عدم مواجهه درختان با تنش‌های کم آبی و پرآبی را از جمله راهکارها و عوامل اساسی برای جلو گیری از ریزش سیب درختی عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال باید برنامه ریزی شود حداقل ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی واقع در شمال استان که در محدوده اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی قرار دارند با استفاده از کشاورزی قراردادی زیر کشت روند.