رئیس کمیسیون اروپا از ارسال دومین محمولۀ کمک‌های انساندوستانه برای مردم افغانستان از مسیر «پل هوایی بشردوستانه اتحادیه اروپا» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقلل از یورونیوز، «اورزولا فن در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا در حساب کاربری خود در توئیتر از ارسال دومین محمولۀ کمک‌های انساندوستانه برای مردم افغانستان از مسیر «پل هوایی بشردوستانه اتحادیه اروپا» خبر داد.

این مقام اروپایی در این ارتباط گفت: اتحادیه اروپا این هفته حدود ۶۰ تن کمک اضطراری برای مردم افغانستان فرستاده است. ما همچنان به بسیج کمک‌های بشردوستانه ادامه خواهیم داد و در کنار مردم افغانستان هستیم.

بنا بر اعلام یانز لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران اروپا، محموله دوم شامل ۲۵ تن از کمک‌های پزشکی حیاتی برای افغان‌ها بوده که با همکاری سازمان‌هایی همچون یونیسف، کودکان را نجات دهید و سازمان جهانی بهداشت فراهم شده است.

با این وجود اخباری که از بحران انسانی رو به گسترش در این کشور می‌رسد، نگران کننده است و به گفتۀ یانز لنارچیچ بیش از ۱۸ میلیون نفر به شدت به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

اولین محموله کمک‌های انساندوستانه این اتحادیه نیز چهارشنبۀ گذشته وارد فرودگاه کابل شد که شامل ۲۳ تن تجهیزات جراحی و دیگر ملزومات پزشکی می‌شد.

تحولات سریع سیاسی روی داده در دو ماه گذشته در افغانستان، پیامدهای اقتصادی سنگینی در پی داشته است.

ارسال کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به افغانستان در حالی است که با وجود وعده ۱.۲ میلیارد دلاری کشورها برای کمک بشردوستانه به افغانستان، اما فقط ۱۳۵ میلیون دلار از این کمک‌ها تا کنون پرداخت شده است.

سازمان ملل با انتشار این آمار، از کشورهای کمک کننده خواست زودتر کمک‌های خود را پرداخت کنند تا تأمین نیازهای فوری بشردوستانه مردم ساکن در افغانستان به نتیجه برسد.

از سوی دیگر، همزمان «مارتین گریفیتس»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه با بیان اینکه افغانستان در آستانه یک بحران انسانی جدی قرار دارد، گفت: به مشارکت بین‌المللی مبتنی بر تفاهم با رهبری طالبان نیاز داریم.

گریفیتس با اشاره به لزوم توجه زیاد جامعه بین‌المللی به وضعیت افغانستان گفت: علی‌رغم پاسخ‌های سخاوتمندانه به فراخوان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نشست ژنو در ماه سپتامبر برای کمک‌رسانی به افغانستان، این کشور با چنین وضعیت نامطلوبی روبرو است.

وی تاکید کرد: در نشست مذکور در مجموع بیش از ۱ میلیارد دلار تعهد ارائه کمک‌های بشردوستانه داده شد، اگرچه این کمک‌ها هنوز به صورت کامل به سازمان ملل نرسیده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه ادامه داد: مسئله اصلی در افغانستان داشتن پول نیست، بلکه رسیدن آن به نیازمندان است.

وی افزود: به مشارکت بین‌المللی مبتنی بر تفاهم با رهبری طالبان نیاز داریم تا بتوانیم برای مردم افغانستان در سراسر این کشور به طور مؤثر کار کنیم.