مشهد ـ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: با هدایت نیات وقف می‌توان بسیاری از نیازها و مشکلات امروز جامعه را از این طریق رفع کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مالک رحمتی در مراسم تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما، توسعه وقف است و این مهم تنها با تکریم واقفان و تجلیل از اقدام نیکوکارانه آنان محقق می‌شود.

میزبانی از میلیون‌ها زائر امام رضا (ع) از محل وقف و نذر مردم

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی چند قرن است که با کمک‌های مردم اداره می‌شود و یک ریال نیز بودجه دولتی ندارد، از این حیث شاید آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین مجموعه جهان اسلام باشد که توسط مردم اداره می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: سالانه ۳۰ میلیون زائر به حرم امام رضا (ع) می‌آیند و با پول خود مردم، از این ۳۰ میلیون زائر پذیرایی می‌شود، هرجا کار مردمی باشد، همه چیز درست و دقیق پیش می‌رود و واقفان و ناذران هستند که امور را مدیریت می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که مجموعه آستان قدس مجموعه‌ای از مردم است، دارایی‌اش دارایی مردم است و بیش از ۲۰۰ هزار خادم و خادمیار از بدنه مردم هستند که امور این آستان را اداره می‌کنند، تصریح کرد: امام رضا (ع) خادمان زیاد و با عناوین مختلف دارد اما خادمان گمنام و بدون ادعای ایشان، شما واقفان، ناذران و خیران هستید.

باید فرهنگ وقف را نهادینه کنیم

رحمتی، وقف را سبب ماندگاری و جاودانگی انسان دانست و گفت: چه چیزی بهتر از وقف دارایی، انسان را جاودان می‌کند؟ به‌عنوان یک مثال مشهود، حاج حسین ملک سال‌هاست که در قید حیات نیست اما موزه و کتابخانه او فعال است و به‌واسطه این موقوفات، نام حاج حسین ملک زنده مانده است.

وی افزود: باید فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کنیم تا همه مردم بتوانند از مواهب وقف بهره ببرند.

رعایت نیت واقف خط قرمز آستان قدس رضوی است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، توجه به نیت واقفان را یک اصل مهم دانست و بیان کرد: در آستان قدس رضوی، رعایت نیت واقف خط قرمز است و تأکید داریم به هر شکل ممکن، عوائد موقوفه در راستای نیت واقف هزینه شود.

وی به ضرورت توسعه حوزه‌های وقف اشاره و اظهار کرد: با توجه به ضرورت استفاده از ظرفیت وقف برای حل مشکلات و مسائل روز کشور، آستان قدس رضوی توسعه مفهوم وقف را به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی خود دنبال می‌کند که حوزه سلامت و درمان نیز یکی از حوزه‌های وقف است.

رحمتی ادامه داد: همه خدمات آستان قدس رضوی در دوره مقابله با کرونا که شامل خرید و اهدای تجهیزات پزشکی، تأمین هزینه داروی نیازمندان و دیگر خدمات این عرصه، همه از محل موقوفات بوده است.

وی یادآور شد: با سنت حسنه وقف می‌توان بسیاری از نیازها و مشکلات امروز جامعه را رفع کرد که این مهم با هدایت نیات وقف محقق خواهد شد.