کرمانشاه- استاندار کرمانشاه با بیان اینکه کمبود بارش در مهر و آبان سال جاری ادامه دارد، گفت: تغییر الگوی کشت به دلیل خشکسالی پیش رو ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ بازوند بعد از ظهر امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات بحران استان کرمانشاه اظهار کرد: الگوهای هواشناسی پیش بینی بارش‌های کم در مهر و آبان و تداوم خشکسالی را نشان می‌دهد و بر این اساس تدوین برنامه هدفمند برای بیان اهمیت و ضرورت انجام کشت‌های مقاوم در برابر این تهدید و تغییر زمان بندی کشت دیم ضروری است و در سطوح مختلف باید به کشاورزان اطلاع رسانی شود.

وی افزود: در آغاز سال آبی جدید و در پاییز ۱۴۰۰ دوباره با مشکل کم بارشی روبرو هستیم و این احتمال وجود دارد که این روند تا آذرماه تداوم داشته باشد و تنش آبی سال گذشته را نیز داشته باشیم، زیرا برآیند کلی مدل‌های پیش‌بینی نشان می‌دهد که با احتمال بالا، بارش‌های پاییزه امسال به‌طور نسبی کمتر از نرمال خواهد بود.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برای ارتباط با کشاورزان باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که کشاورزان با آگاهی دچار کمترین خسارت احتمالی به دلیل خشکسالی شوند و فرمانداری‌ها براساس شرایط منطقه‌ای برش شهرستانی این برنامه را تهیه و اجرا کنند و حتماً موضوع را با ظرفیت شبکه‌های مراکز خدمات کشاورزی برای مردم تبیین و تشریح نمایند.

بازوند شرایط پیش رو به لحاظ خشکسالی و کم بارشی را در استان کرمانشاه مطلوب ندانست تصریح کرد: حتی ممکن است بعد از این بازه خشکسالی دچار سیل هم بشویم که نیاز است پیش بینی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به خسارت ناشی از کم بارشی و خشکسالی در سال گذشته، گفت: باید برای تهدید سیل در آینده نیز هم پیش بینی لازم صورت گیرد و شهرداری‌ها، امور آب و سایر دستگاه‌های متولی مشکلات و خطرات احتمالی را شناسایی و در مسیرهای که آورد بارش یا احتمال انسداد و آبگرفتگی وجود دارد، پیش بینی کاهش آسیب‌ها و رفع مشکلات را داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری‌ها بر ساخت و سازهای صورت گرفته در بستر رودخانه‌ها نیز نظارت و موارد خطرآفرین را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهند.

استاندار کرمانشاه از ابلاغ ۲۳۷ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی زلزله و انسداد مرز خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در ایام زلزله اولویت خدمت رسانی به مردم و احداث واحدهای مسکونی خسارت دیده بود به همین دلیل بازسازی اماکن اداری و نظامی آسیب دیده از زلزله به تأخیر افتاد.

بازوند بیان کرد: با توجه به هزینه بالای ساخت و ساز، مصالح و گستردگی خسارت‌ها درخواست تأمین اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر برای بازسازی واحدهای اداری و دولتی و نظامی به وزارت کشور داده شده که مورد پذیرش قرار گیرد.

استاندار کرمانشاه گفت: اعتبارات خسارت سیل هرسین نیز ابلاغ شده و انتظار است، هرچه زودتر این اعتبار تخصیص داده شود.