همدان- مسئول ستاد نهضت پیشرفت بانوان رزن گفت: در خصوص مسائل و مشکلات حوزه بانوان شهرستان رزن ۱۳ مشکل شناسایی شد.

سیده مریم حسینی مسئول ستاد نهضت پیشرفت بانوان رزن در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه اقدامات انجام شده اظهار کرد: در ابتدای کار حدود ۹ نفر از افراد نخبه را شناسایی کردیم و یک هیئت اندیشه ورز هم تشکیل دادیم که در آنجا سعی شده است از همه قشرها مانند پزشک، فرهنگی، طلبه، ورزشکار و قشرهای نوجوان استفاده شود.

وی افزود: کار با احصاء مشکلات و مسائل بانوان شهرستان شروع شد و در مرحله بعدی هم در زمینه شناسایی پتانسیل‌های بانوان فعالیت می‌شود که به صورت دقیق و علمی همراه با مصاحبه‌های میدانی که با بانوان همراه است.

مسئول نهضت پیشرفت بانوان رزنا ادامه داد: در قالب مصاحبه، با تک تک مسئولین شهرستان مانند فرماندار، بخشدار، شهردار، حتی زندان‌ها و مراکز نیکوکاری و دفاتر قضائی در زمینه مسائل بانوان مصاحبه شد تا به یک جمع‌بندی رسیدیم.

حسینی تصریح کرد: در دو حیطه مسائل و مشکلات حوزه بانوان شهرستان رزن به ترتیب اولویت ۱۳ مشکل شناسایی شد که سه مورد را اولویت بندی کردیم تا به صورت اجرایی و عملیاتی روی آن کار کنیم از طرفی دیگر پتانسیل‌های بانوان نیز شناسایی شد.

وی اضافه کرد: حدود ۸ ظرفیت موجود که در شهرستان می‌توان در خصوص آنها کار کرد و تا حالا از اینها استفاده نشده بود شناسایی شد و در این زمینه هم اولویت بندی کردیم که روی سه مورد از اقدامات خود را ساماندهی کنیم.

مسئول ستاد پیشرفت بانوان بیان کرد: در زمینه دیگری دو روستا در شهرستان رزن شناسایی شد که یکی از آنها روستای گاوسوار در بخش سردرود است که از نظر فرهنگی دارای سطح بالایی است و مشکلات فرهنگی کمتری دارد و دارای بانوان تحصیل کرده در سطح دکترا، ارشد و از اساتید حوزه علمیه و دانشگاه هستند.

وی ادامه داد: وقتی ریشه یابی کردیم متوجه شدیم که در سال‌های پیش یک استاد قرآن با همسرش که آن هم طلب بوده است وارد آن روستا می‌شود و چندین سال در این روستا کارهای فرهنگی و کلاس‌های قرآن و هیأت مذهبی داشتند که نتیجه آن بعد از حدود ۳۰ سال مشاهده می‌شود و همه خانم‌های آن روستا گفتند که تغییر مسیر زندگی شأن را مدیون حضور آن استاد هستند.

حسینی عنوان کرد: روستای دیگری هم که از نظر آسیب پذیری خیلی بالا بود شناسایی شد که به عنوان مثال کودک همسری و خودکشی در آنجا وجود داشت که بعد از بررسی‌هایی که انجام شد متوجه شدیم که در آنجا هیچ کار فرهنگی انجام نشده است.

مسئول ستاد نهضت پیشرفت بانوان رزن افزود: بعد از شناسایی آنجا با توجه به اینکه بنده فرهنگی هستم آن روستا را برای کار انتخاب کردم که آنجا را از نزدیک ببینم تا اتفاقات فرهنگی در آنجا انجام شود و به دلیل بد مسیر بودن آن روستا همکاران فرهنگی به سختی به اینجا می‌آیند و چند ماه از سال تحصیلی می‌گذرد ولی کار آموزشی آنجا تشکیل نمی‌شود.

وی ادامه داد: بعد از ورود به آنجا در بخش فرهنگی مدرسه مسابقه قرآن و عترت برگزار شد و با اینکه مدارس غیر حضوری بود صبح‌ها حضوری آمدیم و با دانش آموزان و اولیا جلسه گذاشته شد که نتیجه این بود که و ۷ رتبه استانی و ۱۰۰ درصد رتبه‌های قرآن و عترت این منطقه را بچه‌های این روستا به دست آوردند و در مشاعره هم رتبه کشوری آوردند.

شناخت استعدادهای بانوان مناطق روستایی رزن

مسئول ستاد پیشرفت بانوان با بیان اینکه برای شناخته شدن استعدادها و رتبه‌های برتر برای آن روستا همایش بزرگ بانوان برگزار شد افزود: ۴۵۰ نفر جمعیت از اهالی روستا و دانش آموزان و اکثر مسئولین از کل شهرستان مانند بهزیستی، بخشداری، معاونین ائمه جمعه، حاج آقای نظری مدیرکل سازمان تبلیغات که دعوت بودند آمدند و ما در آنجا این استعدادها و رتبه‌ها روستا را معرفی کردیم.

حسینی اظهار کرد: اقدام دیگر با کمک بخشدار سردرود که همکاری خوبی هم در این مدت با ما داشتند انجام شد به این صورت که کلیه مسئولین بخش مانند آموزش و پرورش، کمیته امداد، سپاه، مؤسسات قرآنی، حوزه و پایگاه خواهران و برادران به بخشداری دعوت شدند و مشکلاتی مانند اینکه این روستا کتابخانه ی فعال، کلاس قرآن، پایگاه بسیج و مسجد فعال و روحانی با سواد و مخاطب شناس که بتواند قشر جوان و نوجوان را دور خودش جمع کند ندارد را احصا کردیم و مطالعه کردیم.

وی افزود: در آنجا تک تک افراد را مخاطب قرار دادیم که به عنوان مثال بهزیستی موظف شد هفته یک دور مشاوره به صورت رایگان به اینجا بفرستد مؤسسه قرآنی قول داد که کلاس‌های قرآن در اینجا فعال شود و همین طور از امام جمعه خواستیم تا روحانی ثابت و فعال و جوان به روستا بفرستد و از بسیج خواستیم که پایگاه بسیج آقایان را فعال و برای خواهران هم پایگاه ایجاد کند که مصوب و امضا شد و قول مساعدت دادند و اولین اقدامی هم که طی آن مصوبه انجام شد این بود که در همایش بزرگ بانوان پایگاه بسیج بانوان هم افتتاح شد.

حسینی بیان کرد: و در مرحله بعدی که ۷۰ درصد کارهای آن انجام شده یک مرکز نیکوکاری کارآفرین محور ایجاد می‌شود با جلسه‌ای که در کمیته امداد داشتیم کارهای آن انجام شد و ۱۰ روز دیگر طبق مصوباتی که داشتیم افتتاح می‌شود.