یک پژوهشگر و جمعیت شناس، با بیان اینکه سالمندی از جهت افزایش امید به زندگی مایه افتخار کشور، گفت: تا سه دهه آینده حدود ۳۴ میلیون جمعیت سالمند خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، صالح قاسمی، در گفتگو با شبکه دو سیما افزود: انباشت جمعیت سالخوردگی هم فرصت و هم چالش جدی است، اما متأسفانه سیاست و راهبردی برای استفاده از این جمعیت سالمند در کشورمان، وجود ندارد. بنابراین با سونامی جمعیت سالخوردگی در کشور رو به رو می‌شویم و این می‌تواند به یک ابربحران تبدیل شود.

وی ادامه داد: در حوزه فردی و خانوادگی، سندروم آشیانه خالی یعنی مشکلات روحی و روانی و افسردگی ناشی از تنهایی افراطی سالمندان و سالمندان رها شده از پیامدهای سالمندی است.

قاسمی افزود: در ابعاد ملی در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و پزشکی و سیاسی به علت سالمندی جمعیت، بسیار آسیب خواهیم دید.

این پژوهشگر و جمعیت شناس افزود: ساختار اقتصاد از سالمندی جمعیت صدمه می‌بیند، زیرا نیروی کار ما کم می‌شود و به نیروهای کار خارجی، محتاج خواهیم شد ضمن اینکه سازمان‌های تأمین و حمایت گر اجتماعی در آستانه ورشکستگی قرار خواهند گرفت.

قاسمی با اشاره به اینکه یک سالمند ۴.۵ برابر یک جوان، هزینه‌های بهداشتی و درمانی دارد، اضافه کرد: در سه دهه آینده در سال ۱۴۳۰ شمسی، جمعیت ۱۰ و نیم درصد سالمندی امروز کشورمان به بیش از ۳۰ درصد تبدیل می‌شود و جمعیت بالای ۶۰ سال به حدود ۳۲ میلیون نفر می‌رسد و این به یکی از چالش‌های بزرگ کشور می‌تواند تبدیل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر از حدود جمعیت فعالی که داریم به ازای هر ۷ نفر که شاغل هستند ۱ نفر در سن بازنشستگی قرار دارد و مستمری دریافت می‌کند، اما تا سه دهه آینده این نسبت ۳ به ۱ خواهد شد یعنی سن بازنشستگی افزایش خواهد یافت و سالمندان باید بیشتر کار کنند یا مالیات و بیمه بیشتری پرداخت شود تا بتوانیم سالمندان را تأمین کنیم.

وی افزود: ما تا سه دهه آینده حدود ۳۴ میلیون جمعیت سالمند خواهیم داشت و باید به نحوی برنامه ریزی شود که سالمندی فعال داشته باشیم.

قاسمی خاطر نشان کرد: امروز باید در حوزه فرزندآوری و حمایت از نیازمندی‌های سالمندان تدبیری اندیشیده شود و ما در هر دوی این‌ها بسیار ناکارآمد بودیم و زنگ خطر را امروز باید به صدا در بیاوریم که یک فکری به حال این بحران بزرگ که به زودی ساختارهای کشور را به هم خواهد ریخت، داشته باشیم.