«معاد جسمانی در حکمت متعالیه» نوشته مرتضی پویان توسط موسسه بوستان کتاب به چاپ چهارم رسید. تفاوت میان بدن برزخی و بدن اخروی از نظر ملاصدرا، از مباحث مهم مطرح شده در این کتاب است.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات بوستان کتاب چهارمین چاپ کتاب «معاد جسمانی در حکمت متعالیه: اثبات معاد جسمانی از نگرگاه صدرالمتالهین و نقد دلایل مخالفان» نوشته مرتضی پویان را با شمارگان ۲۰۰ نسخه، ۷۸۴ صفحه و بهای ۱۳۵ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۸۸ با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و بهای ۱۸۵۰۰ تومان منتشر شده بود و چاپ پیشین (سوم) آن هم شال ۱۳۹۱ با شمارگان ۸۰۰ نسخه و بهای ۱۸۵۰۰ تومان روانه کتابفروشی‌ها شد.

این کتاب پژوهشی است درباره معاد جسمانی از دیدگاه عقل و شرح و نقد آرای مخالفان ملاصدرا در این زمینه. در این پژوهش ابتدا از منظری فلسفی به مسئله معاد جسمانی و اثبات آن پرداخته شده و دیدگاه‎های صدرالمتألهین شیرازی به ویژه دیدگاه خاص وی در حرکت جوهری در این زمینه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. سپس از دیدگاه آیات و روایات به این موضوع پرداخته شده و در اثبات آن مباحثی ارایه شده است.

در پایان نیز به نقد و بررسی آراء مخالفان معاد جسمانی صدرالمتألهین اشاره و جواب شبهات آنان در این زمینه مطرح شده است. در مبحث عقلانی اثبات معاد جسمانی به اصول مهم فلسفی ملاصدرا مانند اصالت وجود، تشخص در وجود، تشکیک در وجود، اصل حرکت جوهری، وحدت شخصیه، تجرد قوه خیال و تأثیر نفس در عالم اشاره شده و با استفاده از این اصول، امکان جسمانی بودن معاد بررسی و فرق بین بدن برزخی و بدن اخروی از منظر ملاصدرا تبیین شده است.

«پژوهشی در باب قرض‌الحسنه در اسلام»، «برهان وجودی بر مبنای حکمت متعالیه و عرفان»، «هدف خدا از خلقت» و ترجمه «اصول معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی: علم حضوری» اثر مهدی حائری یزدی از دیگر کتاب‌های منتشر شده مرتضی پویان است. همچنین برخی از تالیفات زنده‌یاد مهدی حائری یزدی از جمله «شرح اصول کافی: کتاب عقل و جهل، کتاب توحید» و «شرح حرکت در اسفار» نیز به اهتمام مرتضی پویان منتشر شده‌اند.

همچنین زنده‌یاد محمدرضا حکیمی نیز کتاب با همین عنوان نوشته است که توسط انتشارات دلیل ما منتشر شده. حکیمی در این کتاب به دفاع از ملاصدرا‎ برخاسته و می‌گوید که ملاصدرا از دو دیدگاه به معاد نگریسته‎ است: یکی دیدگاه فلسفی که نتیجه آن معاد روحانی است و دیگر دیدگاه قرآنی و حدیثی که بی‌هیچ چون و چرایی حقایق وحیانی و قرآنی را پذیرفته است و این دو دیدگاه را باید از هم جدا کنیم و درهم نیامیزیم.