در حالیکه مدیرکل موزه‌های کشور روز دهم مهر در پاسخ به درخواستی مبنی بر لغو ممنوعیت عکاسی در موزه‌ها، بر این ممنوعیت تاکید کرده بود، اما روز ۱۴ مهر ممنوعیت عکاسی در موزه‌ها را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به تازگی صفحه اینستاگرام کاخ موزه گلستان پستی را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: طبق بخشنامه اداره کل موزه‌های کشور، به دلیل رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی در ایام همه گیری بیماری کووید ۱۹، هر گونه عکاسی با دوربین عکاسی یا تلفن همراه در مکان‌های سربسته موزه‌ها ممنوع است. این ممنوعیت در پی عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حفظ ماسک بر روی صورت توسط بازدیدکنندگان هنگام گرفتن عکس‌های یادگاری یا سلفی، در تمام طول مسیر بازدید و بی توجهی به تذکر دوستانه همکاران و در نتیجه به خطر افتادن سلامتی دیگر بازدیدکنندگان و همکاران موزه دار و مراقب صادر شده است. بنابراین عکاسی تا اطلاع ثانوی در همه مکان‌های سربسته موزه‌ها ممنوع است.

این خبری بود که صفحه مجازی کاخ موزه گلستان اعلام کرده و نوشته عکاسی در فضای باز موزه و باغ گلستان کماکان با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بلامانع است.

این درحالی است که در پی انتشار این خبر، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز چهاردهم مهر ماه به تکذیب این بخشنامه پرداخته و گفته است: عکاسی از موزه‌ها در فضای بسته به شکل فردی با توجه به واکسیناسیون گسترده‌ای که انجام شده، ممنوعیتی ندارد. سال گذشته وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در پروتکل‌های بهداشتی خود اعلام کرده بود، عکاسی که موجب ایجاد تجمع شود، ممنوع است.

مدیرکل موزه‌ها افزود: اما اکنون با توجه به واکسیناسیون گسترده‌ای که انجام شده، عکاسی از موزه‌ها در فضای سربسته به شکل فردی مجاز است و ممنوعیتی ندارد. اگر افرادی قصد گرفتن عکس گروهی دارند، باید خارج از موزه‌ها در فضای باز عکاسی کنند.

کارگر تصریح کرد: با تغییر رنگ بیشتر شهرها به نارنجی، مطابق هماهنگی‌های قبلی اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ستاد کرونا، موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی فعالیت خود را در شهرهای نارنجی آغاز کردند.

این درحالی است که نامه‌ای به امضای کارگر در این خصوص موجود و تاریخ آن نیز برای دهم مهر ماه است در این نامه نوشته شده که ممنوعیت عکاسی و فیلمبرداری برای حفظ ایمنی مخاطبان و بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

پس از آن به رغم وجود چنین نامه‌ای، کاخ گلستان پست مربوط به ممنوعیت عکاسی را از صفحه اینستاگرام خود پاک کرد!