ایالات متحده آمریکا برای مرحله پسا انتخابات در عراق اولویت هایی دارد که از جمله آن ها تداوم همکاری‌های نظامی و امنیتی با دولت آتی در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه عرب زبان «الخنادق» مطلبی را در خصوص انتخابات پارلمانی پیش روی عراق و نقش بازیگران خارجی در آن منتشر کرد. این پایگاه در مطلب خود آورده است: انتخابات پارلمانی پیش روی در عراق یک رویداد بسیار مهم است که می تواند تغییراتی را در سطوح داخلی و منطقه ای ایجاد کند. بازیگران خارجی نیز به میزان منافعی که در عراق دارند، تلاش می کنند بر انتخابات تأثیر گذار باشند.

بر اساس این گزارش، الخنادق در مطلب خود تأکید کرده است: به نظر می رسد که انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ در عراق به برقراری نوعی ثبات سیاسی در این کشور در کوتاه مدت و میان مدت، بینجامد. با این حال، باید پذیرفت که اوضاع سیاسی و اقتصادی عراق در حال حاضر چندان قابل قبول نیست. امروز شاهد آن هستیم که طرف های مختلفی نظیر عربستان، رژیم صهیونیستی، ترکیه و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق را به صحنه رقابت با یکدیگر تبدیل کرده اند.

ایالات متحده آمریکا برای مرحله پسا انتخابات در عراق اولویت‌هایی دارد و نمی‌خواهد همکاری های نظامی و امنیتی میان واشنگتن و بغداد متوقف گردد در ادامه این مطلب آمده است: همین رقابت ها و نبردهای منطقه ای طرف های مختلف در عراق با یکدیگر موجب ایجاد بی ثباتی در این کشور و دیگر کشورهای منطقه شده است. در این میان نباید از این مسأله نیز غافل شد که ایالات متحده آمریکا نیز اولویت هایی در عراق دارد. آمریکایی ها نمی خواهند همکاری های امنیتی‌شان با بغداد دستخوش تغییر شود. بنابراین، آمریکا تمایل دارد که همکاری های نظامی و امنیتی با دولت آتی عراق همچون گذشته ادامه داشته باشد.

الخنادق در ادامه مطلب خود یادآور شده است: آمریکا همچنین برای کاهش نفوذ ایران در عراق تلاش می کند. این درحالی است که نیروهای نظامی آمریکا در حال حاضر با یک چالش بزرگ مواجه هستند و آن حملات نظامی به خودروها و پایگاه های آنها است. هدف از این حملات، وادار کردن آمریکا به خروج از خاک عراق است. آمریکا همچنین تلاش می کند به گونه ای وانمود کند که از تظاهرات مردمی و مطالبات مردمی در عراق حمایت به عمل می آورد.

چندی پیش «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق از نظارت بین‌المللی بر روند برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور خبر داد. نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق در این خصوص تصریح کرد: ۸۰۰ ناظر سازمان ملل بر انتخابات این کشور نظارت خواهند داشت. لازم است که این انتخابات شفاف برگزار شود. تعداد زیادی از ناظران بین‌المللی از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب هستند.

یکی از چالش های کنونی آمریکا تداوم حملات به اهداف نظامی آن است؛ حملاتی که به منظور وادار ساختن واشنگتن به ترک خاک عراق انجام می شوند او با اشاره به اینکه مأموریت هیأت سازمان ملل در خصوص انتخابات عراق با هیأت‌های پیشین متفاوت است، گفت: هیأتی که سال ۲۰۱۸ در فرایند انتخابات مشارکت داشت، فقط به مسائل امنیتی پرداخته بود اما هیأت کنونی کمک فنی بزرگی به برگزاری انتخابات خواهد کرد.

انتخابات پارلمانی زودهنگام در حالی قرار است در روز ۱۸ مهرماه برگزار شود که پیشتر گمانه زنی‌های فراوانی پیرامون تعویق مجدد زمان آن مطرح شده بود. با این حال، در نهایت دولت عراق که پیشتر برگزاری انتخابات را یک مرتبه به تعویق انداخته بود، این بار اعلام کرد که این انتخابات در همان موعد از پیش تعیین شده برقرار خواهد بود.

در همین ارتباط، «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از آغاز طرح امنیتی ویژه انتخابات عراق خبر داد. وی اعلام کرد که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، نیروهای نظامی در نقاط مختلف به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. این مقام نظامی ارشد عراق اعلام کرد: نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا امنیت انتخابات پارلمانی زودهنگام را تأمین کنند. به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم خللی در امنیت انتخابات وارد سازد.