بجنورد- ۱۹ مهر ماه سال ۹۱ رهبر انقلاب در میان استقبال بی نظیر مردم به خراسان شمالی سفر کردند و ساعاتی همراه با شوق و شور دیدن یار برای مردم این دیار ایجاد شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ۱۹ مهر سال ۹۱ چه روزی برای مردم خراسان شمالی بود؛ روزی که خود روزگاری برای مردمان خطه شمال شرق ایران به حساب می‌آمد و می‌آید؛ روزگاری که اگرچه در یک روز خلاصه شد اما تا سال‌ها از آن صحبت به میان بوده و هست.

مردمی که از همه دار و ندار خود در ۸ سال دفاع مقدس گذشتند و با تقدیم هزاران هزار شهید و جانباز و آزاده، سرافرازانه بر قله این سعادت در کشور ایستاده‌اند؛ این بار هم سر از پای خود نمی‌شناختند در استقبال از این مهمان عزیز. از شب، نور حضور در تمام استان پراکنده شده بود و مردم لحظه به لحظه برای دیدار میهمان خود، ثانیه شماری می‌کردند و چنان شب را همچون روز، روشن کردند که گویا تلاش داشتند زودتر از عقربه‌های ساعت، به ۱۹ مهر ماه برسند.

کودک و بزرگ، خرد و کلان، پیر و جوان و زن و مرد در جای جای شهرها و روستاهای خود موج شادی و نشاط را منتقل می‌کردند و با پخش شیرینی و شکلات و موسیقی‌های مقامی و محلی، از عمق جان برای این سفر آماده می‌شدند.

۱۹ مهرماه که آقا آمدند هیچکس خودش نبود؛ همه او بودند و می‌خواستند بهترین باشند در استقبال. از اول وقت که جمعیت فوج فوج از جاده‌های شهرهای مختلف با پای پیاده می‌آمدند و مردم بجنورد نیز راه استقبال را گل آذین با قدوم خود کرده بودند، مشخص بود که چه خبر می‌شود وقتی آقا بیایند.

لحظاتی خاص برای مردم استان

پرواز نشست و آقا آمدند. این آمدن اما آغاز راهی بود برای رفتن؛ برای صعود و ارتقای خراسان شمالی در نگاه‌ها، دیدگاه‌ها و تشویق‌ها.

خراسان شمالی آن روز چنان سنگ تمامی برای آقا گذاشت و چنان به هم عشق ورزیدند که اینجا شد «شهره شهر و کشور به عشق ورزیدن»؛ وقتی که خودرو آقا وارد خیابان فرودگاه بجنورد شد، پای کوبان مردمان به استقبال او دویدند و سر از خود نمی‌شناختند و هر چه بود و نبود را از سر می‌گذراندند که به معشوق برسند و آنجا هم ذکر می‌گفتند؛ «الهی گاهی نگاهی».

مسیر ۱۵ دقیقه‌ای فرودگاه بجنورد تا استادیوم جهان پهلوان تختی به مدت ۲ ساعت و حتی بیشتر طی شد، مگر شور حضور مردم تمامی داشت؟ موج روی موج، عاشقانه خود را به خودرو آقا می‌رساندند و از گذرگاه نگاهش خود را تابع، حامی و سرباز ولایت معرفی می‌کردند.

فرقی نمی‌کرد کُرد و تات و تُرک باشی یا ترکمن و کرمانج و فارس؛ همه و همه در صدها رنگ اما زیر چتر این روز، یک دست و متحد برای آقا، این مهمان عزیز آمده بودند.

از تحریم تا تولید داخل

رهبر عزیز در مدت حضور خود در خراسان شمالی نکات فراوانی را مطرح کردند؛ از تعیین سیاست‌های کلی خراسان شمالی برای پیشرفت تا طرح سبک زندگی ایرانی و اسلامی، از تمدن سازی تا مؤلفه‌های پیشرفت و تفاوت آن با توسعه غربی. آقا در همین استان موضوع نسل را نیز مطرح کردند؛ موضوعاتی که به هرکدام بنگریم میزان اهمیت و حجیم بودن آن را درک خواهیم کرد.

امام خامنه‌ای در بخشی از سخنان خود فرمودند: فرزند آوری یک مجاهدت بزرگ است. ما با خطاهایی که داشتیم، با عدم دقت‌هایی که از ماها سرزده، یک برهه‌ای در کشور ما متأسفانه این مسئله مورد غفلت قرار گرفت و ما امروز خطراتش را داریم می‌بینیم؛ که من بارها این را به مردم عرض کرده‌ام: پیر شدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد، از همان چیزهایی است که اثرش بعداً ظاهر خواهد شد؛ وقتی هم اثرش ظاهر شد، آن روز دیگر قابل علاج نیست؛ اما امروز چرا، امروز قابل علاج است.

ما نمی‌خواهیم این قضیّه را با شعار و با «صلوات بفرستید تمام بشود» و مانند این‌ها پیش ببریم؛ می‌خواهیم مسئله به شکل عمیق و علمی حل بشود؛ گره‌های ذهنی‌ای که وجود دارد باز بشود، حقیقت قضیّه روشن بشود و به اعتقاد من ما می‌توانیم این کار را بکنیم.

مقام معظم رهبری در بجنورد دروغ‌های غرب را نیز آشکار کردند و در این حوزه بیان داشتند: امروز دشمنان ما، رادیوها، بعضی‌ها هم با این‌ها هم‌زبان می‌شوند، هی مسئله تحریم را بزرگ می‌کنند، بزرگ می‌کنند. تحریم مال امروز و دیروز نیست؛ از اوایل، تحریم وجود داشته است. البته تشدید کردند، اثر نکرده؛ باز تدبیر دیگری اندیشیدند، اثر نکرده است. تحریم از اول بوده است. امروز دشمنان ما - چه دولت آمریکا، چه بعضی از دولت‌های اروپایی - تحریم را مرتبط کرده‌اند به مسئله انرژی هسته‌ای. دروغ می‌گویند. آن روزی که این‌ها تحریم‌ها را برقرار کردند، انرژی هسته‌ای در کشور نبود؛ صحبتش هم نبود. آنچه این‌ها را از ملت ایران عصبانی می‌کند و به این‌جور تصمیم‌ها وادار می‌کند، سرافرازی ملت ایران است، گردن کشی ملت ایران است.

یکی دیگر از موضوعاتی که امروز در فضای مجازی نیز به صورت گسترده مطرح می‌شود، استفاده از کالای خارجی می‌باشد. این مسئله را نیز آقا در بجنورد مطرح کردند و در این باره گفتند: ما بر روی تولید داخلی تکیه کردیم؛ هم در اول امسال و در شعار سال، هم در صحبت‌هایی که در طول این چند ماه از اول سال انجام گرفته. خب، تولید داخلی احتیاج دارد به مصرف داخلی؛ این به عهده مردم است.

کلیدواژه سبک زندگی در بیانات رهبر انقلاب

سبک زندگی به عنوان کلید واژه‌ای که رهبر انقلاب طرح آن را از خراسان شمالی آغاز کردند جایگاه مهمی در سخنان ایشان داشت. بیان، تشریح و تبلیغ سبک زندگی ایرانی اسلامی موضوعی بود که نمی‌شد و نباید از کنارش راحت عبور کرد.

ایشان در مورد سبک زندگی عنوان کردند: اما بخش حقیقی، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می‌دهد؛ که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسئله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله خط، مسئله زبان، مسئله کسب‌وکار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ما است، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ این‌ها آن بخش‌های اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است.

اینک وظیفه نخبگان استان و کشور است که بار دیگر همچون روزهای مهر ۹۱ به پا خیزند و برای خواسته‌های آقا جهاد کنند و راهی برای اجرای آن بگشایند؛ این مسئله نیز یقیناً ممکن است زیرا اعتماد به جوانان که همواره سر لوحه روش و منش آقا بوده، پاسخگو بوده و خواهد بود.