مختار عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به انگیزه ساخت فیلم «میان صخرهها» اظهار کرد: دو سال پیش یک فیلم مستند ساختم و در طی آن با یک پسر چوپان آشنا شدم.
وی با بیان اینکه جرقه ابتدایی فیلمنامه «میان صخرهها» آنجا زده شد، افزود: در این فیلم به برخی کاراکترها مثل نام ابراهیم وفادار ماندم، داستان فیلم درباره دو کودک است که با گله گوسفند خود به کوه رفته و به دلیل شرایط خاص در آنجا گرفتار میشوند و مجبور هستند که در کوه بمانند.
طریقه انتخاب عوامل فیلم میان صخرهها
کارگردان «میان صخرهها» در ارتباط با طریقه انتخاب عوامل فیلم به ویژه شخصیت ابراهیم نیز گفت: در ابتدا سعی من این بود که برای بازی در فیلم نیز از خود ابراهیم استفاده کنم اما امکان پذیر نشد چراکه وی با با دوربین به نوعی غریبه بود و ذهنیتی نیز از سینما و فیلم نداشت.
وی اضافه کرد: در نهایت از حدود ۵۰۰ نفر تست گرفتیم که به دلیل تعطیل بودن مدارس سختیهای خاص خودش را داشت و در نهایت حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر گزینش آخر شدند و پس از یک هفته تمرین دو کودک آندیا یحیایی (شخصیت دختر) و حمیدرضا غیبی (شخصیت پسر) را برگزیدیم، در این فیلم همچنین مریم آل آحمد و اسماعیل مرادی بازی کردهاند و تهیه کنندگی فیلم نیز برعهده محمد احدی بوده است.
عبداللهی با اشاره به اینکه این فیلم تمام الماسهایی که کار ساخت را سخت میکند مانند کار با کودک و تعداد زیادی حیوان را داراست، تاکید کرد: در این فیلم ماجرای برخورد دو کودک را در همزیستی و تقابل با طبیعت شاهد هستیم و این داستان تعلیق در فیلم را ضروری میسازد؛ از سویی کل فیلم در یک تک لوکیشن در جغرافیای بختیاری و شهرستان زیبای لردگان میگذرد که کار و نوع بازی گرفتن از بازیگر کودک را منحصر به فرد و سخت میکند.
شرایط سینمای کودک خاص است
وی با اشاره به اینکه شرایط سینمای کودک در حال حاضر خاص است، گفت: میزان اکران فیلمهای کودک در طول سال بسیار اندک است؛ این امر تا حدودی به شرایط کلی رکود سینما برمیگردد؛ بخشی نیز ناشی از بی توجهی به سینما و حتی گیشه است.
کارگردان سینمای کودک با اشاره به اینکه بزرگان سینمای ما خود مدیون سینمای کودک میدانند چراکه بسیاری از آنها کار را از این فضا آغاز کرده و خوش درخشیدند، بیان کرد: در چند سال گذشته بی توجهی به سینما فضا را سخت کرده است، سوال ما این است که چرا جشنواره فجر به آن شکل باشکوه برگزار میشود اما جشنواره کودک به شکل کامل در اصفهان نیست.
اشتیاق کارگردانان خارجی برای حضور در اصفهان
وی ادامه داد: بسیاری از فیلمسازان کودک خارجی که با آنها روبرو بودهام دوست داشتند که به اصفهان بیایند و به همین دلیل در جشنواره حضور داشتند، برگزاری جشنواره در اصفهان پتانسیل بزرگی است که باید به شکل بهینه از آن استفاده شود.
عبداللهی گفت: از دیدگاه من اکنون در حق جشنواره کودک اجحاف میشود چرا که به طور مثال فیلم من تنها یک اکران در تهران دارد در حالی که از ظرفیت چنین جشنوارهای میتوان برای برگزاری اکرانها مختلف در شهرهای مختلف کشور استفاده کرد.
مشکل فیلمنامه خوب در سینمای ایران همچنان محسوس است
کارگردان سینمای کودک با اشاره به اینکه سینمای ما مشکل فیلمنامه دارد، تصریح کرد: این مشکل در بحث سینمای کودک محسوستر است و مباحث روانشناختی نیز در سینمای کودک کودک کمتر شکل گرفته است به نوعی که دوستانی که کار کودک انجام میدهند در این مقوله ضعیف عمل کردهاند.
وی با اشاره به اینکه کودکان دنیای امروز همان بچههای ۱۰ سال پیش نیستند، تاکید کرد: میتوان گفت فیلمنامه نویسان دنیای خلق میکنند که نشان از شناخت اندک آنها از کودک دارد و حتی برای بسیاری از این کودکان نمیتوان ما به ازای بیرونی پیدا کرد.
پاشنه آشیل فیلمنامه کودک
عبداللهی تصریح کرد: در واقع این روزها پاشنه آشیل فیلمنامه کودک عدم شناخت فیلمنامه نویس از دنیای کودک و کمبود استفاده از دیدگاههای روانشناختی در آثار کودک است.