مشهد ـ امام جمعه مشهد مقدس گفت: نمی‌توانیم در کنار این مرز زندگی کنیم و نسبت به شیعه‌کشی بی‌تفاوت باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه مشهد مقدس، با اشاره به انفجار تروریستی هفته گذشته در مسجد خان‌آباد شهر قندوز در افغانستان، ان را فاجعه‌ای دلخراش برای جهان اسلام توصیف و اظهار کرد: هفته گذشته عده‌ای از دوستان اهل بیت (ع) که برای ادای نماز به مسجد رفته بودند را به خاک و خون کشیده شدند.

وی ادامه داد: در بین شهدای آن روز، بچه خردسالی حضور داشت که پیشانی‌بند «یا اباعبدالله الحسین» روی پیشانی بسته بود و این بچه مقابل چشم پدر به خاک و خون کشیده شد.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به انجام این حمله تروریستی توسط داعش، خاطرنشان کرد: داعش ملعون، مزدور جنگ‌های نیابی آمریکاست و بناست تا این مزدور، جنایت‌گری و آدم‌کشی آمریکا را که پس از ۲۰ سال با ذلت خاک افغانستان را ترک کرده است در این کشور ادامه دهد.

ایجاد جنگ قومی و مذهبی در افغانستان

وی به اهداف پشت پرده آمریکا از این جنایت اشاره کرد و گفت: هدف آمریکا این است که افغانستان را از یک طرف دچار ناامنی و از طرف دیگر درگیر جنگ داخلی کند و برای این منظور برنامه ایجاد جنگ قومی «هزاره و پشتو»، جنگ مذهبی «شیعه و سنی» را طراحی کرده است.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: قربانیان اول جنایت آمریکا شیعیان هستند و علت آن این است که زمینه فکری شیعه «استکبارستیزی» را یدک می‌کشد و از طرف دیگر، بزرگ‌ترین سنگر و جبهه استکبارستیزی که در برابر آمریکای ملعون ایستاده، انقلاب اسلامی ایران هست که نماینده اندیشه شیعه در جهان است.

وی با تأکید بر این‌که همه مسلمانان دنیا می‌دانند داعش وهابی است، بیان کرد: وهابی‌ها سنی نیستند همانطور که در سرزمین عراق و سوریه دیدیم عده‌ای از اهل سنت به دست همین داعشی‌ها کشته شدند و از بین رفتند، این جنگ بین سنی و شیعه نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که سنی و شیعه دو برادر هستند که در جریان استکبارستیزی، دست در دست هم و با وحدت ریشه استکبار را می‌زنند، تصریح کرد: جنگ بین پشتو و هزاره نیز در افعانستان اتفاق نمی‌افتد زیرا خون، رگ و زندگی آنان در یک سرزمین و یک جامعه باهم آمیخته شده است و آنان نیز به چنین جنگی دست نمی‌زنند.

آزمونی مهم برای طالبان

وی، دولت جدید افغانستان را در مقابل آزمونی جدی دانست و اظهار کرد: دولت افعانستان باید بداند حرکت‌هایی که مزدوران آمریکایی داعش انجام می‌دهند در واقع برگه امتحانی دولت افغانستان در مدیریت و کشورداری است؛ مردم افغانستان، دولت طالبان را آزمایش می‌کنند که می‌تواند کشورشان را اداره و کشورداری کنند؟

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: مسئله اول در مدیریت کشور، ایجاد «امنیت» است و اگر این‌ها از اجرای اولین مسئله کشورداری عاجز باشند، مردم دیگر به این‌ها دل نمی‌بنند.

وی با تأکید بر این‌که مسئله «شیعه‌کشی» مسئله‌ای است که ما نیز به‌عنوان یک کشور همسایه در کنار افعانستان نسبت به آن بی‌تفاوت نیستیم، بیان کرد: دولت افغانستان باید تکلیف خود را با این عناصر ناپاک و فجایعی که در این کشور به وجود می‌آید، روشن کند.

امام جمعه مشهد مقدس به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسؤولیت دولت افغانستان در حفظ امنیت این کشور، افزود: رئیس جمهور نیز گفت اگر می‌خواهید، به شما کمک می‌کنیم از داعش انتقام بگیرید و آنان را سر جایشان بنشانید و در کنار آن نیز مجروحان این حادثه به ایران منتقل شده و با کمال مهربانی مورد درمان قرار گرفتند.

نمی‌توانیم نسبت به شیعه‌کشی بی‌تفاوت باشیم

وی اضافه کرد: دولت افغانستان در هر مسئله‌ای در ارتباط با گرفتن انتقام مظلومیت این‌ها از ایران کمک بخواهد، ایران کمک می‌کند زیرا نمی‌توانیم در کنار این مرز زندگی کنیم و نسبت به شیعه کشی برادران، خواهران و بچه‌های عزیزشان بی‌تفاوت باشیم.

آیت‌الله علم‌الهدی با انتقاد از بی‌تفاوتی دولت طالبان نسبت به حادثه تروریستی هفته گذشته، متذکر شد: متأسفانه دولت افغانستان عکس‌العمل رسمی از خود نشان نداده، نسبت به این ناامنی و کشتار ژست بی‌تفاوتی گرفته که غیر قابل انتظار است، اینطور ژست گرفتن از نظر ما محکوم است و ما نمی‌توانیم در مقابل این بی‌تفاوتی، بی‌تفاوت باشیم.

وی با بیان این‌که مسئله امنیت در هر کشور و مدیریتی حرف اول را می‌زند، گفت: عمده امتیاز مدیریت جامعه ما در طول ۴۲ سال از پیروزی انقلاب، برقرار امنیت بوده است به نحوی که در دوران دفاع مقدس، روزنامه‌های آمریکایی نوشتند «شب‌های تاریک تهران از روزهای روشن نیویورک امنیت‌تر است».

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: خوشبختانه امنیت جان و مال مردم در هر حادثه و پیش آمدی چه جنگ و چه فتنه در مخاطره قرار نگرفته و آن نیز به‌خاطر فداکاری‌ها و ایثارگری‌های شبانه روزی محور اقتدار این نظام، نیروی انتظامی و همکاری بسیج دلاور و بقیه نیروهای مسلح بوده است.