وزیر دفاع آمریکا در راستای سیاست های تنش برانگیز واشنگتن در اروپای شرقی و حوزه دریای سیاه، به این منطقه سفر کرده است تا از کشورهای اوکراین، رومانی و گرجستان بازدید کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مسکو تایمز، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با هدف تقویت اتحاد با کشورهای به زعم آمریکا تحت فشار روسیه و همچنین قدردانی از مشارکتشان در اشغالگری ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان، به منطقه دریای سیاه سفر کرده است.

آستین در این سفر و پیش از شرکت در نشست حضوری وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در «بروکسل» پایتخت بلژیک در ۲۱ و ۲۲ اکتبر (۲۹ و ۳۰ مهر)، از گرجستان، رومانی و اوکراین بازدید خواهد کرد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا پیش از سفر آستین، در این باره گفت: ما در حال تقویت کردن حاکمیت کشورهایی هستیم که در خط مقدم تجاوز روسیه هستند.

کشورهای یاد شده همگی در حلقه ناتو به شمار می روند. رومانی عضو مستقیم ناتو و گرجستان و اوکراین از کشورهای همکار این پیمان هستند.

آستین همچنین در گرجستان با نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد. گرجستان امیدوار است که آستین در پیشبرد و تحقق خواسته این کشور مبنی بر عضویت دائم در ناتو، کمک نماید.

لازم به توضیح است که جدایی شبه جزیره «کریمه» از اوکراین و الحاق آن به روسیه طی همه پرسی که از سوی مردم این شبه جزیره انجام شد به اصلی ترین موضوع تنش میان مسکو و کی یف طی سال های اخیر تبدیل شده است و آمریکا در این بین آتش بیار معرکه شده و سعی در پیشبرد اهدافش در این منطقه از جهان، با به چالش کشیدن روسیه دارد.