مشهد - مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بالغ بر ۲۷۵ هزار تن سیب و گلابی در باغات استان خراسان رضوی تولید می‌شود.

محمد میری در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه به عملکرد باغات خراسان رضوی در تولید محصولات سیب و گلابی، اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصولات در خراسان رضوی بالغ بر ۲۰ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که در سال جاری ۲۷۵ هزار تن محصولات سیب و گلابی از باغات استان برداشت شده است.

وی با بیان این‌که خراسان رضوی با تولید بیش از ۲۷۵ هزار تن محصول سیب و گلابی از جایگاه بسیار خوبی در کشور برخوردار است، ادامه داد: از این میزان تولید، حدود ۲۱۵ هزار تن مربوط به محصول سیب و ۶۰ هزار تن مربوط به محصول گلابی است که خراسان رضوی از نظر سطح و تولید در محصول گلابی، رتبه اول کشور را دارد.

صادرات ۳۰ درصد تولیدات سیب و گلابی استان

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این‌که حدود ۸۵ درصد تولید این محصولات در مشهد، طرقبه شاندیز، چناران، قوچان و نیشابور انجام می‌شود، گفت: سیب و گلابی تهیه شده در این مناطق از باکیفیت‌ترین محصولات تولیدی است که ۳۰ درصد آن صادر می‌شود.

وی افزود: متوسط عملکرد باغات سیب در استان بالغ بر ۱۵ تن و در باغات گلابی حدود ۱۲/۵ تن در هکتار است که البته با توجه به استمرار و تشدید خشکسالی و مشکل تأمین آب مورد نیاز نسبت به سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید در سال جاری بیست درصد کاهش داشته باشد.

میری گفت: حدود ۶۰ هزار تن سیب تولیدی ذخیره می‌شود تا برای مصارف خارج از فصل و ایام نوروز مصرف شود.

ایجاد اشتغال با توسعه تولیدات باغی

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: ۴۳ درصد از تولید در بخش کشاورزی خراسان رضوی مربوط به بخش باغبانی است که توجه ویژه به این بخش می‌تواند سهم مهمی در ایجاد و پایداری اشتغال استان داشته باشد.

وی تصریح کرد: محدودیت‌ها و مشکلاتی مانند خشکسالی، عدم توسعه صنایع تبدیلی، نبود ناوگان مناسب صادراتی و پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه‌های تولید آن، از مهم‌ترین مشکلات تولید این محصولات در استان به‌شمار می‌رود.