کتاب «نقطه رهایی؛ برنامه‌ریزی جدول پخش شبکه‌های تلویزیونی به زبانی ساده» نوشته مصیب‌علی اکبرزاده‌ارانی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، کتاب «نقطه رهایی؛ برنامه‌ریزی جدول پخش شبکه‌های تلویزیونی به زبانی ساده» نوشته مصیب‌علی اکبرزاده‌ارانی به‌تازگی توسط انتشارات سروش و مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما منتشر و راهی بازار نشر شده است.

اکبرزاده‌ارانی مولف این‌کتاب می‌گوید در سازمان صداوسیما رسم نانوشته‌ای وجود دارد و آن «نانوشته ماندن تجارب» است. وظایف و مسئولیت‌های خطیر بسیاری، از تولید تا پخش برنامه، در این سازمان رسانه‌ای هستند و در مقابل افرادی هستند که این مسئولیت‌ها و وظایف را در طی سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند.

این‌مولف اعتقاد دارد دانش شفاهی مسئولان قبلی، ذوق و قریحه و استعداد خود شخص یا آزمون و خطای عملی، باعث شده است که در سینه این افراد دانشی تجربی نهفته باشد که راهی به بیرون بازنکرده است. برنامه‌ریزی و تنظیم جدول پخش، یکی از این مسئولیت‌ها و وظایف مهم است که در عمل تاکنون محتوای مکتوب درخوری برای انتقال تجارب و دانش این حوزه منتشر نشده بود. این‌میان جدول پخش اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا آخرین نقطه تماس شبکه و سازمان رسانه‌ای با برنامه، پیش از ارسال آن برای مخاطب و بیان دقیق‌تر «نقطه رهایی» برنامه است.

به گفته نویسنده کتاب پیش‌رو، آن‌چه مخاطب کتاب با آن روبرو می‌شود، در این‌موارد خلاصه می‌شود؛

۱. گفت‌وگوی روش‌مند در قالب مصاحبه عمیق با تعدادی از صاحبان تجربه در حوزه برنامه‌ریزی و تنظیم جدول پخش در شبکه‌های سراسری و استانی و در ادامه کدگذاری و تحلیل علمی صحبت‌های این افراد.

۲. مطالعه و یادداشت‌برداری از اسناد، مقالات و کتب ایرانی و خارجی در دست‌رس، حول حوزۀ جدول پخش.

۳. دو سال مطالعه، بررسی و تحلیل مستمر جدول پخش شبکه‌های سراسری و استانی و فراتحلیلی تطبیقی نتایج مطالعه با نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات صداوسیما.

۴. یک سال مطالعه، بررسی و تحلیل مستمر جدول پخش مهم‌ترین شبکه‌های آمریکا.

این‌کتاب با ۲۴۱ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار تومان منتشر شده است.