شاهرود- رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه متأسفانه همچنان چرخه ویروس کرونا در جامعه فعال است، گفت: اکنون ۸۴ بیمار کرونایی در شاهرود و میامی بستری هستند.

رضا چمن در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در شاهرود و میامی توضیح داد: از ابتدای شیوع کرونا در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تاکنون ۵۷ هزار مراجعه با علائم کرونا به مراکز درمانی را شاهد بوده‌ایم و ۲۳ هزار بیمار قطعی کرونا در شاهرود و میامی شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۶۶ هزار تست پی سی آر فقط در شهرستان‌های شاهرود و میامی گرفته شده است، ابراز کرد: هشت هزار و ۷۰۰ بیمار کرونایی قطعی از جمعیت تحت پوشش دانشگاه طی این ماه‌ها بستری شدند.

موج پنجم و ششم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه موج پنجم کرونا با تأخیر وارد استان سمنان شد، بیان کرد: تا چهار هفته گذشته در موج پنجم، شرایط شیب نزولی به خوبی طی می‌شد اما روند نزولی در یک ماه اخیر متوقف شده است ما هم اکنون در شاهرود و میامی روزانه ۱۸۰ مراجعه با علائم کرونایی به مراکز درمانی داریم که نشان می‌دهد حکایت کرونا همچنان باقی است.

چمن با بیان اینکه به طور متوسط روزانه ۶۰ شناسایی بیمار کرونایی در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ثبت می‌شود، گفت: در شبانه روز ۱۳ بستری کرونایی قطعی در شاهرود و میامی رقم می‌خورد که نشان می‌دهد چرخه فعالیت ویروس فعال بوده و این احتمال وجود دارد که موج ششم نیز فراگیر شود زیرا وضعیت تثبیت کننده استمرار پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه ۸۴ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بستری هستند، افزود: ۱۲ نفر از این تعداد در بخش بیماران ویژه یا همان آی سی یو نگهداری می‌شوند و این نشان می‌دهد که شرایط شکننده است.

واکسن و عوارض

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود همچنین ادامه داد: ایمنی جمعی وقتی حاصل می‌شود که بیان می‌شد ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم در برابر یک بیماری مصون باشند اما حقیقت موضوع این است که امروز با توجه به تغییراتی که گونه‌های کرونا دارد، باید این شاخص را بالای ۹۰ درصد لحاظ کرد به عبارت دیگر باید گفت زمانی خیالمان راحت می‌شود که ۹۰ درصد جامعه هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند و این در شرایطی است که گونه جدیدی هم دوباره بروز پیدا نکند.

چمن با بیان اینکه برخی درباره عوارض واکسن و اثربخشی آن نگران هستند، ابراز کرد: میلیاردها نفر در دنیا و میلیون‌ها نفر در کشورمان واکسن زده‌اند و مطالعات گسترده‌ای در سطح ملی و جهانی در حال انجام است اجمالاً خروجی تمام این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که عقل سلیم منافع واکسن را به لحاظ اثربخشی و کاهش آسیب بیشتر می‌داند تا به استقبال بیماری رفتن لذا مردم هر واکسنی که در دسترس دارند را باید با سرعت تزریق کنند.

وی درباره ترس برخی پیرامون عوارض واکسن نیز افزود: طبق مطالعات صورت گرفته باید گفت: عوارض واکسن بسیار نادر است و در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود حتی یک مورد هم مرگ در پس واکسن وجود نداشته است. بیش از ۲۶۰ هزار واکسن در شاهرود و میامی تزریق شده است در حالی که چرا مرگ ناشی از تصادفات، بیماری‌های قبلی و عروقی و … توسط آن بخش از جامعه که ترس از واکسن دارند، دیده نمی‌شود؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه بارها شائبه‌هایی مطرح می‌شود که فردی واکسن دریافت کرد اما چند روز بعد درگذشت، تاکید کرد: این موضوع دارای عوامل بسیار متعددی از جمله بیماری‌های زمینه‌ای است اما اینکه به لحاظ تخصصی ارتباط بین مرگ و واکسن وجود داشته باشد در مطالعات دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و حتی مطالعات ملی چیزی کشف نشده است.